Polskie uczelnie medyczne w światowej czołówce. Która najwyżej?
Opublikowano najnowsze zestawienie uczelni z całego świata Times Higher Education World University Rankings 2026. Najwyżej sklasyfikowaną polską placówką medyczną okazał się Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu. Umieszczony został, wraz z Uniwersytetem Jagiellońskim, w przedziale 501–600. Dla wrocławskiej uczelni medycznej miejsce w grupie 501-600 jest utrzymaniem pozycji sprzed roku, wtedy była klasyfikowana w tym przedziale jako jedyna polska uczelnia.
Polskie uczelnie w światowym zestawieniu
Na czele zestawienia znalazł się Oxford University z Wielkiej Brytanii, na kolejnych miejscach Massachusetts Institute of Technology i Harvard University.
W Times Higher Education World University Rankings 2026 sklasyfikowano 2191 uczelni z ponad 100 krajów świata, w tym 42 z Polski. Ocena opierała się na osiemnastu wskaźnikach pogrupowanych w pięć filarów: nauczanie, środowisko badawcze, jakość badań, umiędzynarodowienie i współpraca z przemysłem.
W czołówce z pozostałych polskich uczelni znalazł się: Uniwersytet Warszawski (601-800) oraz Uniwersytet Medyczny w Łodzi (801-1000). W przedziale 1001-1200 sklasyfikowano Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Akademię Górniczo-Hutniczą w Krakowie, Politechnikę Gdańską, Gdański Uniwersytet Medyczny, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Politechnikę Śląską.
UMW: Trzeba budować jakość
Atutem Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu w tegorocznej edycji rankingu okazał się obszar Research Quality, w którym uczelnia uplasowała się w pierwszej pięćsetce uczelni na świecie. Wskaźnik ten obejmuje m.in. wpływ cytowań, siłę i doskonałość badań oraz ich znaczenie dla międzynarodowego środowiska naukowego – pisze placówka na swojej stronie.
– To obiektywne potwierdzenie, że konsekwentne budowanie jakości w nauce przynosi wymierne rezultaty. Nie liczba publikacji, ale ich jakość ma kluczowe znaczenie. Od kilku lat systematycznie budujemy system, który premiuje dobre badania, dzięki temu rośnie nasza widoczność oraz wzmacnia się pozycja w światowej nauce – mówi prof. Piotr Ponikowski, rektor UMW.
UMW pisze, że drugim silnym obszarem uczelni pozostaje teaching (nauczanie), który odzwierciedla zaangażowanie w kształcenie kadr medycznych i naukowców. Uniwersytet konsekwentnie rozwija programy praktyczne, nowoczesne metody dydaktyczne oraz innowacyjne narzędzia symulacyjne, które wzmacniają przygotowanie studentów do pracy klinicznej i badawczej.
– Nie ma uniwersytetu bez kształcenia, to nasze podstawowe zadanie, szczególnie istotne dla uczelni przygotowującej pracowników systemu ochrony zdrowia. Czujemy tę odpowiedzialność. By dobrze przygotować naszych absolwentów do pracy, musimy wyposażyć ich w wiedzę i umiejętności praktyczne – a te zakładają dziś korzystanie z coraz bardziej zaawansowanych technologii, z zastosowaniem sztucznej inteligencji włącznie. Ale to nie wystarczy. Chcemy przygotować ich do pracy zespołowej i to w zespołach interprofesjonalnych – podkreśla prof. Ponikowski.