ZUS może przyznać nawet 1 milion złotych. Zostało kilka dni na złożenie wniosku
Przez prawie pół roku do placówek ZUS w województwach dotkniętych kataklizmem wpłynęło ponad 1900 wniosków o świadczenie interwencyjne (RSI). Na skalę zniszczeń oraz potrzebę wsparcia wskazują dane z dolnośląskiego i opolskiego – poszkodowani z tych województw złożyli odpowiednio 1026 i 768 wniosków. W województwie śląskim formularz RSI złożyło 102 płatników, natomiast w lubuskim – 12.
Kryteria do spełnienia
Przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogą składać do ZUS wnioski o świadczenie interwencyjne (RSI) od 5 października 2024 r. Mogą o nie ubiegać się także organizacje pozarządowe, podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego oraz osoby prowadzące działalność rolniczą. Świadczenie służy wsparciu dalszego prowadzenia działalności gospodarczej. ZUS zapewnia, że traktuje wnioski RSI priorytetowo, aby środki finansowe jak najszybciej dotarły do pracodawców poszkodowanych przez żywioł. Jednak zgodnie z przepisami może rozpatrzyć wyłącznie te złożone do 16 marca.
Wsparcie przysługuje podmiotom, którzy prowadzili działalność na 16 września 2024 r. Jeśli w tym dniu działalność była zawieszona, warunek prowadzenia działalności ZUS uznaje za spełniony. Warunek nie zostanie spełniony, jeżeli płatnik zaprzestał prowadzenia działalności.
Świadczenie RSI otrzymują podmioty, które spełniają wszystkie poniższe warunki:
- poniosły szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, swoich składników materialnych, niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności,
- zobowiążą się, że będą prowadzić swoją działalność przez co najmniej 6 miesięcy od dnia, w którym otrzymają świadczenie interwencyjne,
- zobowiążą się, że utrzymają poziom zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r.; w przypadku zawieszonej działalności podmiot musi wznowić ją od dnia, w którym otrzyma świadczenie interwencyjne, i prowadzić ją przez kolejne 6 miesięcy.
Ważne dla składających wniosek
Podmioty, które chcą uzyskać świadczenie, powinny:
- pobrać wniosek RSI ze strony zus.pl na swój komputer,
- wypełnić wniosek i zapisać w formacie PDF,
- zalogować się na swój profil płatnika na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS,
- wybrać z katalogu spraw pismo ogólne POG,
- dodać jako załącznik do POG wypełniony wniosek RSI.
Wniosek można także przekazać w formie papierowej do placówki ZUS.
Wysokość świadczenia dla poszkodowanych
Wysokość świadczenia oblicza się na podstawie liczby ubezpieczonych lub przychodu.
Wnioskodawca może wybrać, w jaki sposób obliczy świadczenie:
- jako iloczyn 16 tys. zł i liczby osób zgłoszonych do ubezpieczeń w ZUS (16 000 zł × liczba ubezpieczonych),
- jako równowartość 75 proc. średniomiesięcznego przychodu z działalności gospodarczej za 2023 r. oraz współczynnika 0,75.
Świadczenie przysługuje w wysokości wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku, jednak nie może przekroczyć rzeczywistej wartości poniesionej szkody. Maksymalna kwota, którą może przyznać i wypłacić ZUS, wynosi 1 mln zł.