Jak poprawić dostępność psychiatrii dla osób z niepełnosprawnościami?
Rekomendacje zostały opracowane przez Hannę Pasterny z Fundacji Wielogłosu.
Osoby niepełnosprawne podwójnie stygmatyzowane
Jak zaznacza rzecznik, materiał zawiera praktyczne wskazówki dla placówek medycznych dotyczące dostosowania infrastruktury, procedur oraz komunikacji z pacjentami z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Skupia się na potrzebach pacjentów z niepełnosprawnościami hospitalizowanych w szpitalach psychiatrycznych, jednak rekomendacje w nim zawarte mogą być niezwykle użyteczne w każdej placówce medycznej.
RPP przypomina, że osoby z niepełnosprawnościami, które doświadczają kryzysów psychicznych, często mierzą się z podwójną stygmatyzacją, niezrozumieniem oraz społecznym wykluczeniem. Wprowadzenie rekomendacji może znacząco poprawić ich sytuację, ułatwiając dostęp do niezbędnego wsparcia psychiatrycznego.
Każda osoba z niepełnosprawnością ma inne potrzeby – dla osoby poruszającej się na wózku dostępność oznacza windę, podczas gdy dla osoby niewidomej istotne będą komunikaty głosowe i oznaczenia brajlowskie. Rekomendacje uwzględniają tę różnorodność i wskazują rozwiązania, które mogą pomóc placówkom medycznym w lepszej organizacji opieki.
Najważniejsze rekomendacje
Oto najważniejsze rekomendacje opracowane przez Fundację Wielogłosu.
Dotyczące dostosowania przestrzeni i strony internetowej:
- Stworzenie w wybranych szpitalach psychiatrycznych oddziału dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Stworzenie w skali kraju specjalistycznych oddziałów psychiatrycznych.
- Dostosowanie budynków do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami.
- Tworzenie stron internetowych zgodnie z wytycznymi WCAG 2.1.
- Zamieszczanie na stronach internetowych deklaracji dostępności.
- Tworzenie kalendarzy i innych systemów umożliwiających zarejestrowanie się na wizytę zgodnie ze standardami WCAG 2.1.
Dotyczące procedur i organizacji:
- Korzystanie ze wskazówek osób, które znają pacjenta.
- Stworzenie procedury zgłaszania potrzeby skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego i tłumacza-przewodnika osoby głuchoniewidomej.
- Wyznaczenie osób, które w razie potrzeby pomogą niepełnosprawnemu pacjentowi lub odwiedzającemu w poruszaniu się po terenie szpitala.
- Na prośbę pacjenta udostępnienie mu w formie pisemnej procedur obowiązujących na oddziale.
- Na prośbę pacjenta wysyłanie mu informacji e-mailem i zamieszczenie na jego wypisie kodu QR.
- Indywidualne podejście do pacjenta i uelastycznienie procedur.
- Zapewnienie specjalistycznej opieki i indywidualnego podejścia osobom, które mają dodatkowe trudności lub potrzeby, szczególnie osobom z niepełnosprawnością intelektualną, wzroku, spektrum autyzmu.
- W miarę możliwości umieszczanie niepełnosprawnych pacjentów w pokojach w pobliżu łazienki i stołówki.
- Zamieszczanie na stronach internetowych informacji dotyczących opieki duszpasterskiej, w tym zasad kontaktu z duchownymi poszczególnych wyznań.
- Wyposażenie placówek w sprzęt umożliwiający ewakuację osób z niepełnosprawnością ruchową.
- Zatrudnianie niepełnosprawnych profesjonalistów.
Więcej informacji można znaleźć na stronie Rzecznika Praw Pacjenta.