Jak poprawić dostępność psychiatrii dla osób z niepełnosprawnościami?

Dodano:
Pacjent na wózku inwalidzkim Źródło: Shutterstock / Maridav
Na stronie Rzecznika Praw Pacjenta pojawił się materiał dotyczący poprawy dostępności opieki psychiatrycznej dla osób z niepełnosprawnościami.

Rekomendacje zostały opracowane przez Hannę Pasterny z Fundacji Wielogłosu.

Osoby niepełnosprawne podwójnie stygmatyzowane

Jak zaznacza rzecznik, materiał zawiera praktyczne wskazówki dla placówek medycznych dotyczące dostosowania infrastruktury, procedur oraz komunikacji z pacjentami z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Skupia się na potrzebach pacjentów z niepełnosprawnościami hospitalizowanych w szpitalach psychiatrycznych, jednak rekomendacje w nim zawarte mogą być niezwykle użyteczne w każdej placówce medycznej.

RPP przypomina, że osoby z niepełnosprawnościami, które doświadczają kryzysów psychicznych, często mierzą się z podwójną stygmatyzacją, niezrozumieniem oraz społecznym wykluczeniem. Wprowadzenie rekomendacji może znacząco poprawić ich sytuację, ułatwiając dostęp do niezbędnego wsparcia psychiatrycznego.

Każda osoba z niepełnosprawnością ma inne potrzeby – dla osoby poruszającej się na wózku dostępność oznacza windę, podczas gdy dla osoby niewidomej istotne będą komunikaty głosowe i oznaczenia brajlowskie. Rekomendacje uwzględniają tę różnorodność i wskazują rozwiązania, które mogą pomóc placówkom medycznym w lepszej organizacji opieki.

Najważniejsze rekomendacje

Oto najważniejsze rekomendacje opracowane przez Fundację Wielogłosu.

Dotyczące dostosowania przestrzeni i strony internetowej:

  • Stworzenie w wybranych szpitalach psychiatrycznych oddziału dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.
  • Stworzenie w skali kraju specjalistycznych oddziałów psychiatrycznych.
  • Dostosowanie budynków do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami.
  • Tworzenie stron internetowych zgodnie z wytycznymi WCAG 2.1.
  • Zamieszczanie na stronach internetowych deklaracji dostępności.
  • Tworzenie kalendarzy i innych systemów umożliwiających zarejestrowanie się na wizytę zgodnie ze standardami WCAG 2.1.

Dotyczące procedur i organizacji:

  • Korzystanie ze wskazówek osób, które znają pacjenta.
  • Stworzenie procedury zgłaszania potrzeby skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego i tłumacza-przewodnika osoby głuchoniewidomej.
  • Wyznaczenie osób, które w razie potrzeby pomogą niepełnosprawnemu pacjentowi lub odwiedzającemu w poruszaniu się po terenie szpitala.
  • Na prośbę pacjenta udostępnienie mu w formie pisemnej procedur obowiązujących na oddziale.
  • Na prośbę pacjenta wysyłanie mu informacji e-mailem i zamieszczenie na jego wypisie kodu QR.
  • Indywidualne podejście do pacjenta i uelastycznienie procedur.
  • Zapewnienie specjalistycznej opieki i indywidualnego podejścia osobom, które mają dodatkowe trudności lub potrzeby, szczególnie osobom z niepełnosprawnością intelektualną, wzroku, spektrum autyzmu.
  • W miarę możliwości umieszczanie niepełnosprawnych pacjentów w pokojach w pobliżu łazienki i stołówki.
  • Zamieszczanie na stronach internetowych informacji dotyczących opieki duszpasterskiej, w tym zasad kontaktu z duchownymi poszczególnych wyznań.
  • Wyposażenie placówek w sprzęt umożliwiający ewakuację osób z niepełnosprawnością ruchową.
  • Zatrudnianie niepełnosprawnych profesjonalistów.

Więcej informacji można znaleźć na stronie Rzecznika Praw Pacjenta.

Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...