Informacje, które się mogą przydać każdemu. Jak zadbać o zdrowie podczas wyjazdu?
O tym, jak zadbać o bezpieczeństwo podczas wakacji, urlopu czy wyjazdu zagranicznego, przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Prezentuje „Wakacyjny Poradnik Pacjenta”, czyli zestaw pomocnych informacji związanych ze zdrowiem.
„Chcemy, aby pacjenci znali swoje prawa, możliwości korzystania z systemu ochrony zdrowia niezależnie od tego, czy są w swoim stałym miejscu zamieszkania, czy przebywają na urlopie. Czasami drobny nawet uraz czy choroba mogą nam zakłócić czas odpoczynku, wierzę, że z Wakacyjnym poradnikiem pacjenta uda się Państwu lepiej i bezpieczniej spędzić ten czas” – mówi Bartłomiej Chmielowiec, RPP.
Prawa pacjenta
Rzecznik przypomina, że pacjent ma prawo do:
- świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną i udzielanych z należytą starannością,
- uzyskiwania wszystkich informacji o swoim stanie zdrowia,
- ochrony tajemnicy informacji,
- wyrażania zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych,
- poszanowania swojej intymności i godności, w tym do leczenia bólu,
- dostępu do dokumentacji medycznej,
- zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
- zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych.
Osoba przebywająca w szpitalu lub innym podmiocie leczniczym, w którym korzysta ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w trybie stacjonarnym i całodobowym, ma również prawo do:
- poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, w tym dodatkowej opieki,
- pielęgnacyjnej oraz kontaktu osobistego z innymi osobami,
- opieki duszpasterskiej,
- bezpłatnego przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
Elektroniczne usługi medyczne
Internetowe Konto Pacjenta. Ma je każda osoba, która ma PESEL. Żeby się zalogować, można użyć profilu zaufanego. Można również zalogować się przez e-dowód lub konto internetowe w banku. Poprzez IKP jest możliwość:
- odbioru e-recepty SMS-em lub e-mailem — wystarczy podać numer telefonu lub adres e-mail,
- odbioru kolejnej e-recepty bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji, np. telefonicznej, z lekarzem),
- zamówienia online e-recepty na stałe leki, o ile placówka odbiera zgłoszenia,
- zmiany lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki zdrowotnej,
- upoważnienia kogoś bliskiego lub medyka do odbioru recept lub wglądu do dokumentacji medycznej,
- upoważnienia tego rodzica, który nie zgłaszał dziecka do ubezpieczenia, do dostępu do jego IKP,
- złożenia wniosku o wydanie EKUZ – Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego,
- zmiany e-recepty na transgraniczną.
Internetowa e-recepta. To elektroniczny odpowiednik tradycyjnej papierowej recepty. Aby odebrać leki z apteki, wystarczy podać czterocyfrowy kod otrzymany SMS-em (wówczas musisz też podać numer PESEL), pokazać e-mail z załączoną w pdf-ie informacją, można również pokazać powiadomienie/kod w aplikacji mojeIKP (nie trzeba podawać numeru PESEL) lub przedstawić wydruk informacyjny.
E-skierowanie. To nowoczesna forma wystawiania skierowań medycznych, która umożliwia skierowanie pacjenta do szpitala, lekarza specjalisty, na konkretne zabiegi lub badania, a także do sanatorium. Aby otrzymać e-skierowanie w formie SMS-a lub e-maila, pacjent powinien zalogować się do swojego Internetowego Konta Pacjenta, przejść do sekcji “Ustawienia” i podać numer telefonu lub adres e-mail.
E-zwolnienie. To kolejny elektroniczny dokument, który może wystawić lekarz. Nie ma potrzeby, aby dostarczać do pracodawcy. Gdy podczas badania lekarz stwierdzi, że pacjentowi przysługuje zwolnienie lekarskie, wystawi je w wersji elektronicznej.
Korzystanie z pomocy lekarza poza miejscem zamieszkania
Jeżeli w czasie pobytu poza miejscem zamieszkania np. na urlopie, wyjeździe służbowym czy podczas wizyty u krewnych, zajdzie potrzeba wizyty u lekarza NFZ to:
- Osoba ubezpieczona może udać się do dowolnej przychodni, która ma podpisaną umowę z NFZ. Można tam skorzystać z bezpłatnego leczenia w ramach podstawowej opieki zdrowotnej po potwierdzeniu prawa do bezpłatnych usług medycznych.
- W sytuacji braku możliwości potwierdzenia uprawnień przez system można złożyć oświadczenie o posiadanych uprawnieniach. Na podstawie takiego dokumentu zostaną bezpłatnie udzielone pełne świadczenia, obejmujące też możliwość uzyskania recepty refundowanej.
- Po godzinach pracy przychodni od godz. 18.00 do godz. 8.00 rano następnego dnia oraz w soboty, niedziele, dni świąteczne i inne dni ustawowo wolne od pracy, można skorzystać z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej – jest możliwość uzyskania teleporady, jak i wizyty osobistej.
- Informacja o miejscu działania placówek nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej powinna być umieszczona w widocznym miejscu wewnątrz i na zewnątrz każdej przychodni.
Listę placówek świadczących taką pomoc znajdziesz na stronach internetowych Oddziałów Wojewódzkich NFZ.
EKUZ przyda się za granicą
EKUZ, czyli Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego jest dokumentem wydawanym przez Narodowy Fundusz Zdrowia w postaci plastikowej karty, uprawniającej do korzystania ze świadczeń zdrowotnych podczas pobytu na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub EFTA.
Na podstawie EKUZ, w sytuacjach nagłych i niespodziewanych, można korzystać z opieki medycznej na terenie innego państwa w placówkach działających w ramach powszechnego systemu ochrony zdrowia.
Karta EKUZ gwarantuje takie zasady udzielania świadczeń zdrowotnych, jakie obowiązują ubezpieczonych w kraju, w którym przebywają. Np. jeśli w danym państwie pacjent dopłaca do transportu sanitarnego, pierwszych dni w szpitalu, leków czy wizyty u lekarza, ubezpieczonych obywateli z pozostałych krajów również będzie obowiązywała taka dopłata.
Wniosek o EKUZ można złożyć:
- Osobiście w oddziale NFZ, wysłać e-mailem lub pocztą tradycyjną.
- Przez elektroniczną skrzynkę podawczą (ePUAP).
- Przez Internetowe Konto Pacjenta.
Więcej na ten temat na stronie Rzecznika Praw Pacjenta.