Naukowcy z SUM: Nastolatek w sieci – im więcej czasu w sieci, tym niższa samoocena
W dobie nieustannego kontaktu z mediami społecznościowymi młodzież spędza coraz więcej czasu w świecie cyfrowym. To właśnie tam budują obraz samych siebie, porównują się z innymi i szukają akceptacji. Badania Śląskiego Uniwersytetu Medycznego pokazują jednak, że ta cyfrowa codzienność nie pozostaje obojętna dla zdrowia psychicznego.
Im więcej czasu w sieci, tym niższa samoocena
– Analiza danych zebranych wśród 500 polskich nastolatków (15–18 lat) potwierdziła, że dziewczęta charakteryzują się niższą samooceną i mniejszą akceptacją własnego ciała niż chłopcy – mimo podobnych wskaźników BMI. Kluczowym czynnikiem okazał się czas spędzany w sieci – wyjaśnia współautor badań dr hab. n. med. Mateusz Grajek z Wydziału Zdrowia Publicznego w Bytomiu ŚUM.
– Najsilniejsze negatywne skutki odnotowano u dziewcząt korzystających z Internetu ponad 4 godziny dziennie – niemal połowa z nich prezentowała niską akceptację ciała i obniżoną samoocenę. Wyniki dowodzą, że o dobrostanie psychicznym młodzieży decyduje dziś przede wszystkim środowisko cyfrowe, a nie obiektywne wskaźniki zdrowotne – dodaje.
Potrzebna jest edukacja
Co istotne, analiza nie wykazała zależności między BMI a samooceną. Jak zauważa dr n. med. i n. o zdr. Tomasz Jurys z ŚUM, oznacza to, że promocja zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej powinna obejmować nie tylko ciało, ale też emocje i sposób, w jaki młodzi ludzie konfrontują się z obrazami promowanymi w sieci.
– Wnioski z badań jednoznacznie wskazują, że kluczowym wyzwaniem staje się edukacja medialna i wzmacnianie odporności emocjonalnej młodzieży – podkreśla dr Jurys.
Jak twierdzi dr hab. n. med. Mateusz Grajek, bez krytycznego podejścia do treści cyfrowych i higieny cyfrowej trudno będzie zahamować rosnące problemy z samooceną i zdrowiem psychicznym nastolatków.
Autorami publikacji „Between Screens and Self-Perception: The Role of Gender and Digital Media Use in Shaping Body Esteem and Self-Esteem Among Adolescents” w dzienniku „Children” wydawanym w MDPI (Multidisciplinary Digital Publishing Institute) są dr Mateusz Grajek, dr Tomasz Jurys i dr Mateusz Rozmiarek.