Gdański Uniwersytet Medyczny uruchomił projekt „GUMed bez barier”.
Według oficjalnych danych zebranych przez Główny Urząd Statystyczny w grudniu 2023 roku w Polsce, były nieco ponad 4 miliony osób z ważnym orzeczeniem o niepełnosprawności. Nieoficjalne dane wskazują, że osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami może być nawet 8 milionów.
Gdański Uniwersytet Medyczny stawia na podniesienie świadomości w zakresie niepełnosprawności. Uczelni zależy również na tym, by pokazać, że jest otwarta na osoby ze szczególnymi potrzebami.
Odpowiedź na potrzeby osób z niepełnosprawnościami
– Projekt “Uczelnia bez barier” to przede wszystkim odpowiedź na potrzeby osób z niepełnosprawnościami wśród studentów i pracowników naszej Uczelni, a także cykl szkoleń, które pozwolą kadrze akademickiej i pracownikom administracji podnieść świadomość i uzyskać wiedzę w zakresie funkcjonowania i aktualnych potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób ze szczególnymi potrzebami – podkreśla koordynator projektu, prorektor ds. studenckich prof. dr hab. Aleksandra Gaworska-Krzemińska.
W ramach przygotowań do projektu zidentyfikowano bariery w obszarze dostępności Uczelni i na ich podstawie określono potrzeby. Nacisk zostanie położony na likwidację bariery związanej ze zbyt niską świadomością kadry na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnością. W ramach zaplanowanych działań projektowych kadra zostanie przeszkolona, zorganizowane zostaną też wizyty studyjne.
– Zależy nam, aby zapewnić optymalny dostęp do nauki osobom z niepełnosprawnościami i ułatwić proces komunikacji, dlatego sukcesywnie likwidujemy bariery architektonicznie w budynkach Uczelni, instalujemy odpowiednie urządzenia i wprowadzamy usprawnienia, które ułatwiają poruszanie się po uczelnianych kampusach i korzystanie z dostępnej infrastruktury. Systematycznie dostosowujemy oprogramowanie i montujemy sprzęt ułatwiający uczenie się osobom z niepełnosprawnościami. Tworzymy również dedykowane biuro do obsługi osób z niepełnosprawnościami, gdzie oprócz wsparcia informacyjnego czy sprzętowego, będzie można uzyskać wsparcie psychologiczne – dodaje prof. Aleksandra Gaworska-Krzemińska.
Uczelnia zmieni się w wielu obszarach
Projekt pt. „GUMed bez barier” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027. Budżet całego projektu to 5 364 430,50 zł, z czego 5 196 130,50 zł obejmuje dofinansowanie. 4 426 728,05 zł to środki europejskie, a 769 402,45 zł to dotacja celowana.
W ramach projektu „GUMed bez barier”, uczelnia zmieni się w ośmiu obszarach. Są to:
- struktura organizacyjna (wyodrębnienie w strukturze Uczelni Biura ds. Osób z Niepełnosprawnością, objęcie większym wsparciem psychologicznym studentów i pracowników Uczelni, powołanie zespołu eksperckiego, stworzenie biuletynu informacyjnego dla kandydatów na studia)
- dostępność architektoniczna (m. in. – budowa windy oraz podjazdu dla wózków na Wydziale Farmaceutycznym)
- dostępność informacyjno-komunikacyjna (m. in. zaangażowanie tłumacza języka migowego na wydarzenia organizowane przez Gdański Uniwersytet Medyczny, zakup sprzętu niezbędnego do poprawnego działania oprogramowania do transkrypcji)
- dostępność cyfrowa (audyt i dostosowanie stron i serwisów internetowych Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego)
- technologie (stworzenie stanowiska dostępnego w Bibliotece Głównej, montaż pętli indukcyjnych na dwóch aulach wykładowych, dostosowanie działu rekrutacji do obsługi osób z niepełnosprawnościami – zakup komputerów dotykowych, stworzenie programu automatycznych odpowiedzi na stronie internetowej uczelni, poprawa sposobu ewakuacji osób z niepełnosprawnością poprzez zakup krzesełek do ewakuacji)
- procedury (dostosowanie obowiązujących dokumentów do wymogów dotyczących dostępności, stworzenie nowych procedur związanych z potrzebami osób z niepełnosprawnościami)
- usługi wspierające edukację (zakup wrzutni nocnej, która umożliwi oddawanie książek o dowolnej godzinie, na potrzeby Biblioteki Głównej, doposażenie uczelnianej wypożyczalni – sprzętu)
- działania podnoszące świadomość o niepełnosprawności (organizacja wyjazdów studyjnych oraz specjalistyczne szkolenie pracownika BON, organizacja szkoleń podnoszących świadomość kadry uczelni w zakresie potrzeb osób z niepełnosprawnościami, organizacja szkoleń specjalistycznych).