W ostatnim dniu lipca Rzecznik Praw Pacjenta zawarł porozumienie z ministrem zdrowia o dofinansowanie realizacji projektu „Bezpieczny pacjent – działania na rzecz praw pacjenta w systemie ochrony zdrowia”.
Bezpieczny pacjent
Jak wyjaśnia RPP, porozumienie jest zwieńczeniem procesu aplikowania o dofinansowanie ze środków europejskich Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Głównym celem projektu jest poprawa jakości zarządzania świadczeniami zdrowotnymi poprzez przeszkolenie 2 500 pracowników i pracowniczek systemu ochrony zdrowia z obszaru całego kraju do 30 września 2027 roku. Projekt skierowany jest do:
- pracowników i pracowniczek podmiotów leczniczych, w tym do kadry zarządzającej, administracyjnej, pracowników i pracowniczek rejestracji,
- osób pełniących funkcję pełnomocnika do spraw praw pacjenta,
- pracowników i pracowniczek organów założycielskich dla podmiotów leczniczych oraz prowadzących pomioty lecznicze,
- innych pracowników i pracowniczek sektora ochrony zdrowia,
- wszystkich pacjentów i pacjentek.
– Projekt „Bezpieczny Pacjent” to krok w stronę bardziej świadomej, odpowiedzialnej i bezpiecznej opieki nad pacjentami. Jesteśmy przekonani, że wspólne działania przyczynią się do trwałej poprawy jakości usług zdrowotnych w Polsce – mówi Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
Na czym polega projekt?
Projekt „Bezpieczny pacjent – działania Rzecznika Praw Pacjenta na rzecz praw pacjenta w systemie ochrony zdrowia” ma potrwać do 2027 r. Jego wartość to 8,87 mln, z czego 7,32 mln to dofinansowanie ze środków europejskich.
Celem projektu jest poprawa jakości zarządzania świadczeniami zdrowotnymi poprzez przeszkolenie 2 500 pracowników i pracowniczek systemu ochrony zdrowia z obszaru kraju do 30 września 2027 r.
Jakie są cele projektu?
- podniesienie kompetencji 2 250 pracowników systemu ochrony zdrowia w zakresie praw pacjentów, standardów przestrzegania praw pacjentów oraz komunikacji w relacji pracowników i pracowniczek systemu ochrony zdrowia z pacjentami i pacjentkami,
- podniesienie kompetencji 108 pracowników Biura RPP, w zakresie m.in. stosowania prostego języka i kultury komunikacji, obsługi „trudnego pacjenta”, zarządzania czasem, analizy danych, gwarantowanych świadczeń medycznych, pierwszej pomocy i stosowania przymusu bezpośredniego w podmiotach leczniczych, zagadnień prawnych, w tym z kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
- opracowanie standardów przestrzegania praw pacjentów w Ambulatoryjnej Opiece Specjalistycznej i w rehabilitacji leczniczej.
Jak wyjaśnia RPP, grupę docelową w projekcie stanowi 2500 (w tym 1750 kobiet i 750 mężczyzn) pracowników systemu ochrony zdrowia. To:
- pracownicy i pracowniczki podmiotów leczniczych, w tym kadra zarządzająca, administracyjna, pracownicy i pracowniczki
- osoby pełniące funkcję pełnomocnika do spraw praw pacjenta,
- pracownicy i pracowniczki organów założycielskich dla podmiotów leczniczych oraz prowadzących pomioty lecznicze,
- inni pracownicy i pracowniczki sektora ochrony zdrowia,
- pacjenci i pacjentki.
Czytaj też:
Rzecznik Praw Pacjenta i prezes NRL o szarlatanach i pseudomedycynie