Jest ważny dokument dotyczący bezpieczeństwa pacjenta. Prawie 9 mln na poprawę opieki

Jest ważny dokument dotyczący bezpieczeństwa pacjenta. Prawie 9 mln na poprawę opieki

Dodano: 
Pacjentka szpitala, zdjęcie ilustracyjne
Pacjentka szpitala, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Shutterstock / PeopleImages.com – Yuri A
Rzecznik Praw Pacjenta poinformował o zawarciu porozumienia dotyczącego działań na rzecz praw pacjenta w systemie ochrony zdrowia.

W ostatnim dniu lipca Rzecznik Praw Pacjenta zawarł porozumienie z ministrem zdrowia o dofinansowanie realizacji projektu „Bezpieczny pacjent – działania na rzecz praw pacjenta w systemie ochrony zdrowia”.

Bezpieczny pacjent

Jak wyjaśnia RPP, porozumienie jest zwieńczeniem procesu aplikowania o dofinansowanie ze środków europejskich Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.

Głównym celem projektu jest poprawa jakości zarządzania świadczeniami zdrowotnymi poprzez przeszkolenie 2 500 pracowników i pracowniczek systemu ochrony zdrowia z obszaru całego kraju do 30 września 2027 roku. Projekt skierowany jest do:

  • pracowników i pracowniczek podmiotów leczniczych, w tym do kadry zarządzającej, administracyjnej, pracowników i pracowniczek rejestracji,
  • osób pełniących funkcję pełnomocnika do spraw praw pacjenta,
  • pracowników i pracowniczek organów założycielskich dla podmiotów leczniczych oraz prowadzących pomioty lecznicze,
  • innych pracowników i pracowniczek sektora ochrony zdrowia,
  • wszystkich pacjentów i pacjentek.

– Projekt „Bezpieczny Pacjent” to krok w stronę bardziej świadomej, odpowiedzialnej i bezpiecznej opieki nad pacjentami. Jesteśmy przekonani, że wspólne działania przyczynią się do trwałej poprawy jakości usług zdrowotnych w Polsce – mówi Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Na czym polega projekt?

Projekt „Bezpieczny pacjent – działania Rzecznika Praw Pacjenta na rzecz praw pacjenta w systemie ochrony zdrowia” ma potrwać do 2027 r. Jego wartość to 8,87 mln, z czego 7,32 mln to dofinansowanie ze środków europejskich.

Celem projektu jest poprawa jakości zarządzania świadczeniami zdrowotnymi poprzez przeszkolenie 2 500 pracowników i pracowniczek systemu ochrony zdrowia z obszaru kraju do 30 września 2027 r.

Jakie są cele projektu?

  • podniesienie kompetencji 2 250 pracowników systemu ochrony zdrowia w zakresie praw pacjentów, standardów przestrzegania praw pacjentów oraz komunikacji w relacji pracowników i pracowniczek systemu ochrony zdrowia z pacjentami i pacjentkami,
  • podniesienie kompetencji 108 pracowników Biura RPP, w zakresie m.in. stosowania prostego języka i kultury komunikacji, obsługi „trudnego pacjenta”, zarządzania czasem, analizy danych, gwarantowanych świadczeń medycznych, pierwszej pomocy i stosowania przymusu bezpośredniego w podmiotach leczniczych, zagadnień prawnych, w tym z kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
  • opracowanie standardów przestrzegania praw pacjentów w Ambulatoryjnej Opiece Specjalistycznej i w rehabilitacji leczniczej.

Jak wyjaśnia RPP, grupę docelową w projekcie stanowi 2500 (w tym 1750 kobiet i 750 mężczyzn) pracowników systemu ochrony zdrowia. To:

  • pracownicy i pracowniczki podmiotów leczniczych, w tym kadra zarządzająca, administracyjna, pracownicy i pracowniczki
  • osoby pełniące funkcję pełnomocnika do spraw praw pacjenta,
  • pracownicy i pracowniczki organów założycielskich dla podmiotów leczniczych oraz prowadzących pomioty lecznicze,
  • inni pracownicy i pracowniczki sektora ochrony zdrowia,
  • pacjenci i pacjentki.

Czytaj też:
Rzecznik Praw Pacjenta i prezes NRL o szarlatanach i pseudomedycynie

Opracował:
Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta