Pilotaż e-rejestracji. Czy przyniósł spodziewane efekty?

Pilotaż e-rejestracji. Czy przyniósł spodziewane efekty?

Dodano: 
Kobieta korzystająca z telefonu
Kobieta korzystająca z telefonu Źródło: freepik/ autor: Freepik
Centralna e-rejestracja miała być sposobem na zmniejszenie liczby odwołanych wizyt. Czy faktycznie tak się stało? Są pierwsze dane.

Nieodwołane wizyty do lekarza a przez to niepotrzebnie wydłużane kolejki to jeden z największych problemów w polskim systemie ochrony zdrowia. W ubiegłym roku liczba niezrealizowanych i nieodwołanych wizyt to ponad 1,4 mln. Wprowadzenie centralnej e-rejestracji miało przeciwdziałać takim praktykom.

Centralna e-rejestracja tylko w pilotażu

Cyfryzacja w systemie ochrony, której jednym z elementów jest centralna e-rejestracja, to kluczowy element strategii Ministerstwa Zdrowia w rządzie Donalda Tuska. Resort zdrowia kierowany jeszcze przez Izabelę Leszczynę pracował nad tym od samego początku. – E-rejestracja jest ważna po to, żebyśmy mogli się zapisać, sensownie odwoływać wizyty, na które nie możemy się zgłosić, żeby koordynatorzy pilnowali, by w systemie nie było niewykorzystanych okienek — mówiła Leszczyna.

Według pierwotnych zapowiedzi centralna e-rejestracja miała wystartować w tym roku, ale wciąż jest w fazie pilotażu (wystartował w sierpniu 2024 i na razie jest dobrowolny, od 2026 podmioty musiały się przyłączyć) i to w okrojonej formie (dotyczy jedynie pierwszorazowych wizyt u kardiologa oraz zapisów na mammografię i cytologię).

Milion odzyskanych wizyt

Jednak nawet w takiej wersji dało się zauważyć efekty, o czym przekonywała była już dyrektor Centrum e-Zdrowia Małgorzata Olszewska podczas XXI Forum Rynku Zdrowia.

– E-rejestracja wkomponowała się już w cały system cyfryzacji, jesteśmy w pilotażu, mamy ustawę dedykowaną centralnej e-rejestracji, mamy pierwsze trzy rodzaje świadczeń i mamy konkretny wynik w postaci ponad miliona wizyt odzyskanych w 2024 roku – zaznaczyła w rozmowie z Rynkiem Zdrowia.

Zapowiedziała, że kolejne kroki w zakresie e-rejestracji to rok 2026.

Wiele projektów cyfrowych

Olszewska podkreśliła w rozmowie, że nowe rozwiązania cyfrowe są niezmiernie ważne i mogą przynieść korzyści całemu sektorowi zdrowie.

– Cyfryzacja jest nieodłącznym elementem tego procesu. My w ramach KPO realizujemy szereg projektów, m.in. e-profil Pacjenta, Platforma Usług Inteligentnych, e-Konsylium, nowe elektroniczne dokumenty medyczne; wspomnę chociażby o elektronicznym orzeczeniu lekarza medycyny pracy – wymieniała.

– Myślę, że już pierwsze efekty zauważymy w przyszłym roku – dodała.

Czytaj też:
Nie możesz przyjść do lekarza? Odwołaj wizytę i daj szansę innym — #odwołuję #nieblokuję
Czytaj też:
Centralna e-rejestracja ze wsparciem sztucznej inteligencji. „Zmieni termin wizyty, zaproponuje badanie”