Fałszywe wiadomości e-mail. Nowa próba oszustwa „na NFZ”

Fałszywe wiadomości e-mail. Nowa próba oszustwa „na NFZ”

Dodano: 
NFZ, zdjęcie ilustracyjne
NFZ, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Newspix.pl / Karol Serewis
Oszuści znów podszywają się pod Narodowy Fundusz Zdrowia. To kolejny przypadek w tym roku.

Narodowy Fundusz Zdrowia ostrzega przed kolejną próbą oszustwa. To nowa metoda, polegająca na wysyłaniu przez oszustów profesjonalnie wyglądających maili, których nadawcą jest rzekomo NFZ. W wiadomościach opatrzonych logo Funduszu informują o „zwrocie kosztu leków” (poniżej przykład takiego maila).

Wiadomość zawiera link pod widocznym przyciskiem „Przejdź do weryfikacji”. To pułapka! W ten sposób cyberprzestępcy chcą pozyskać dane nieświadomych zagrożenia użytkowników.

Warto pamiętać, że Narodowy Fundusz Zdrowia rozlicza refundację za leki wyłącznie z aptekami.

Coraz więcej prób wyłudzenia danych

To już kolejna próba podszywania się pod NFZ. Wcześniej oszuści próbowali wyłudzić dane i pieniądze oferując apteczki, karty ubezpieczeniowe, bony do aptek, a nawet proponowali umowy kredytowe na sfinansowanie leczenia.

Cyberprzestępcy stosują coraz bardziej zaawansowane techniki i metody psychologiczne, aby wpływać na swoje ofiary.

W ten sposób próbują wyłudzić dane osobowe, informacje o rachunkach bankowych, czy dane do logowania w bankowości elektronicznej. Mogą też wykorzystać pozyskane dane do zaciągnięcia kredytów i pożyczek.

Oszustwo na NFZ

Jak nie dać się oszukać?

NFZ przypomina:

  • Nie klikaj w podejrzane linki i nie otwieraj niespodziewanych załączników.
  • Weryfikuj adresy stron internetowych. Zwróć uwagę na literówki, nietypowe znaki, adresy domen.
  • Jeśli otrzymasz wiadomość od NFZ i masz wątpliwości, skontaktuj się z nami przez bezpłatną infolinię 800 190 590.
  • Zgłoś incydent na Policję lub na stronie incydent.cert.pl (wypełnij formularz).

NFZ nigdy tego nie robi

Fundusz podkreśla, że nigdy:

  • nie prosi o podanie danych osobowych przez komunikatory internetowe, wiadomości e-mail, czy SMS-y,
  • nie wysyła linków do logowania ani do weryfikacji danych przez e-mail lub SMS,
  • nie sprzedaje niczego w Internecie,
  • nie nakłania do zawierania umów kredytowych na sfinansowanie świadczeń zdrowotnych.

Czytaj też:
NFZ przypomina: Rekonstrukcja piersi jest bezpieczna i refundowana
Czytaj też:
Narodowy Fundusz Zdrowia ostrzega: kolejna próba oszustwa