„Mówili, że są z ZUS–u”. Sprawdź, jakie metody stosują oszuści

„Mówili, że są z ZUS–u”. Sprawdź, jakie metody stosują oszuści

Dodano: 
Oszuści posługują się coraz bardziej wyrafinowanymi metodami
Oszuści posługują się coraz bardziej wyrafinowanymi metodami Źródło: freepik
Wymyślają coraz bardziej wyrafinowane metody działań. ZUS apeluje do klientów, by byli ostrożni i nie dali się nabrać na manipulacje przestępców.

W ostatnich tygodniach wzrosła liczba oszustów, którzy podszywają się pod pracowników ZUS, przesyłając fałszywe wiadomości (mailowo, w SMS-ach, poprzez komunikatory internetowe – messengera czy WhatsAppa) lub dzwoniąc. Celem takich działań jest wyłudzenie danych osobowych, informacji o rachunkach bankowych bądź skłonienie do otwarcia niebezpiecznych linków lub załączników. Mimo wystosowanych apeli co rusz okazuje się, że kolejne osoby padły ofiarami oszustów. – Mówili, że są z ZUS-u... Myśleliśmy, że mówią prawdę – mówi starsze małżeństwo perfidnie oszukane przez przestępców.

- Apele o ostrożność to za mało. Oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane technicznie i psychologicznie metody perswazji, a ich katalog rośnie praktycznie każdego dnia. Dlatego ściśle współpracujemy z policją i wszelkimi innymi instytucjami zwalczającymi zwłaszcza cyberprzestępczość wymierzoną w osoby starsze. (…) Wysyłane przez przestępców fałszywe wiadomości SMS lub e-mail, które dotyczą np. zwiększenia emerytury, zmiany numeru telefonu czy rzekomych zmian dokonanych na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS to nie tylko działanie na szkodę klientów, ale także Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

– mówi rzecznik ZUS Karol Poznański.

Oszustwa są ścigane z urzędu, a wyłudzenie pieniędzy jest zagrożone karą od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności – przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Najlepiej zadzwonić wtedy do ZUS-u

ZUS nigdy:

  • nie prosi o podanie danych osobowych drogą mailową, SMS-ową lub za pomocą wiadomości poprzez komunikatory internetowe,
  • nie wysyła linków do logowania ani do weryfikacji danych przez wiadomości tekstowe,
  • nie wysyła umów ani formularzy do wpłaty na rachunki inwestycyjne,
  • nie nakłania do wykonywania przelewów na wskazane konto bankowe.

W razie jakichkolwiek wątpliwości należy zadzwonić do Centrum Kontaktu Klientów ZUS pod numer 22 560 16 00. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku od 7:00 do 18:00.

Czytaj też:
ZUS ostrzega. Dzwonią oszuści

Pomysłów oszuści mają mnóstwo

Oszustom najczęściej chodzi o pozyskanie numeru PESEL, numeru konta bankowego oraz danych logowania (np. do poczty elektronicznej czy bankowości internetowej). Przestępcy mogą również próbować wyłudzić pieniądze.

Próby oszustów przybierają różne formy

oszuści pojawiający się w domu

Podająca się za pracownika ZUS kobieta odwiedzała domy naszych klientów. Oszustka proponowała pomoc w wypełnianiu wniosków dotyczących m. in. przejścia na emeryturę czy uzyskania bonu turystycznego.

Wizyty pracowników poza siedzibami jednostek ZUS odbywają się jedynie w ściśle określonych przypadkach. To kontrola prawidłowości wykorzystania zwolnień lekarskich. Drugim przypadkiem wizyt jest kontrola przeprowadzana u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Kontrolę taką prowadzą wyłącznie inspektorzy kontroli na podstawie upoważnienia. Co ważne – kontrola jest zawsze zapowiadana wcześniej.

fałszywe wiadomości rozsyłane różnymi kanałami w celu wyłudzenia danych

Do klientów wysyłano wiadomości o zmianie kanału odzyskiwania dostępu do profilu na PUE/eZUS. Zawierały w załączniku „plik logowania” (na przykład z rozszerzeniem.xll). Fałszywe maile wyglądają wiarygodnie – mogą zawierać domenę „zus.pl” w adresie nadawcy oraz dane przypominające prawdziwy login PUE/eZUS.

Do klientów wysyłane są także wiadomości od osób podających się za „pracowników Działu Świadczeń czy Emerytur”, w związku z „projektem” dotyczącym dodatkowego zarobku i zwiększenia otrzymanej emerytury. W kolejnym etapie klienci są proszeni o dokonanie przelewu na dane z fałszywej umowy, którą otrzymali.

ZUS nie wysyła do swoich klientów korespondencji e-mailowej. Kontakt elektroniczny ze strony Zakładu możliwy jest jedynie w sytuacji, gdy klient ma profil na PUE/eZUS i wyraził zgodę na taką formę kontaktu.

oszuści telefoniczni

Osoby podszywające się pod pracowników Zakładu dzwonią i proszą o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. Często rozmowy dotyczą instytucji finansowych, z których korzystają klienci.

Konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na PUE/eZUS czy zmiany numerów telefonów w bankach.

fałszywe profile ZUS w mediach społecznościowych/komunikatorach

W mediach społecznościowych pojawiają się spreparowane konta ZUS oraz fałszywe reklamy. Rozpowszechniają nieprawdziwe informacje, np. o rzekomych inwestycjach, które zagwarantują emeryturę już w wieku 50 lat lub pozwolą zwiększyć kwotę już pobieranego świadczenia. Oszuści twierdzą, że wystarczy zainwestować już 500 zł, żeby uzyskać dodatkowe pieniądze.

ZUS nie wysyła do swoich klientów e-maili z umowami, prośbami o podanie danych kart kredytowych ani nie zachęca do otwierania plików i linków.

Co należy zrobić, gdy otrzymamy podejrzaną wiadomość?

Nie podajemy nikomu poufnych informacji, zwłaszcza po otrzymaniu podejrzanych wiadomości (komunikator, e-mail czy SMS) zawierających prośbę o udostępnienie danych.

Nie klikamy w podejrzane linki – ani e-mailowe, ani przesyłane w wiadomościach SMS lub komunikatorach.

Nie pobieramy załączników z nieznanego źródła.

Jeżeli mamy wątpliwości co do tożsamości osoby, która podaje się za pracownika ZUS, powinniśmy skontaktować się z najbliższą placówką ZUS lub zadzwonić do Centrum Kontaktu Klientów pod numer 22 560 16 00.

Czytaj też:
Miliony osób w Polsce z orzeczeniami. Aktywnych zawodowo tylko ok. 500 tysięcy