Z końcem kwietnia przestaje działać program Profilaktyka 40 PLUS. Od maja w jego miejsce pojawi się program profilaktyczny Moje Zdrowie dla osób w wieku 20-65 lat. Podobnie jak w programie Profilaktyka 40 PLUS pierwszym etapem będzie wypełnienie ankiety na Internetowym Koncie Pacjenta lub w aplikacji mojeIKP. Natomiast e-skierowania na badania z programu będzie wystawiał lekarz POZ, dlatego najpierw trzeba zadbać o jego wybór – przypomina Ministerstwo Zdrowia w serwisie Pacjent.gov.
Jak sprawdzić dane swojego lekarza rodzinnego?
Każda osoba objęta ubezpieczeniem w NFZ ma prawo do wyboru swojego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej. Kobietom przysługuje także prawo do wyboru położnej POZ.
Jeśli nie pamiętamy, czy wybraliśmy wcześniej lekarza rodzinnego, lub chcemy sprawdzić, czy nadal jest dostępny w naszej placówce, informacje takie można znaleźć:
- na Internetowym Koncie Pacjenta
- w aplikacji mobilnej mojeIKP.
Jak to zrobić?
- Na Internetowym Koncie Pacjenta należy kliknąć w zakładkę „Moje konto” i wybrać sekcję „Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)”.
- W aplikacji mojeIKP należy wejść w „Menu” (trzy poziome kreski na górze po prawej stronie) i kliknąć w zakładkę „Podstawowa opieka zdrowotna”.
Jak wybrać lekarza rodzinnego
Swojego lekarza rodzinnego można wybrać:
- podpisując papierową deklarację w przychodni POZ,
- wypełniając dokument w formie elektronicznej (jest dostępny w serwisie pacjent.gov) i wysyłając go do przychodni – trzeba mieć w tym celu kwalifikowany podpis elektroniczny lub profil zaufany,
- przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP).
Można wybrać dowolną przychodnię w Polsce i dowolnego lekarza. Rejonizacja nie obowiązuje, ale wygodniej jest korzystać z przychodni, do której jest łatwiejszy dostęp.
Aby wybrać lekarza POZ, pielęgniarkę POZ lub położną POZ na Internetowym Koncie Pacjenta trzeba:
- zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta,
- wejść w zakładkę „Moje konto”,
- przejść do sekcji „Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ) i kliknąć „Wypełnij deklarację”,
- uzupełnić dane i zatwierdzić wybór.
Informacja o wyborze zostanie przekazana do przychodni. Kiedy przychodnia potwierdzi wybór i dokona wpisu w dokumentacji, na Internetowym Koncie Pacjenta pojawi się odpowiednia informacja. Zmiana powinna nastąpić w ciągu 7 dni, jednak rzeczywisty czas zależy od trybu pracy przychodni.
Można zmienić swojego lekarza
Dwa razy w roku kalendarzowym można bezpłatnie i bez podania powodu zmienić lekarza, pielęgniarkę i położną POZ.
Dodatkowa darmowa zmiana jest również możliwa w przypadku:
- zmiany miejsca zamieszkania
- zaprzestania pracy przez wybranego wcześniej świadczeniodawcę
- zamknięcia wybranej przychodni
- ukończenia przez dziecko 18 lat
- innych przyczyn, które powstały po stronie lekarza lub przychodni.
Czytaj też:
NFZ rozdaje to za darmo. Przydać się może zwłaszcza terazCzytaj też:
Gdzie szukać pomocy medycznej w czasie świąt? Jakie świadczenia można uzyskać?