Małgorzata Pacholec: Chcemy ratować ludzi przed ślepotą

Małgorzata Pacholec: Chcemy ratować ludzi przed ślepotą

Dodano: 
Irma Verberić, Małgorzata Pacholec i Igor Grzesiak
Irma Verberić, Małgorzata Pacholec i Igor Grzesiak Źródło: Wprost / Marcin Faliński
– My, Polacy mało wiemy, że wzrok nie jest dany raz na zawsze, że jest tysiące chorób, które w dorosłym życiu, a nawet na jego końcu, mogą odebrać nam widzenie – podkreśla Małgorzata Pacholec, prezes stowarzyszenia Retina AMD Polska.

O tym mówi kampania edukacyjna „Zachowaj wzrok" – powinniśmy się badać, również sami kontrolować wzrok, czy jednakowo widzimy jednym okiem i drugim okiem. – My, Polacy mało wiemy o tym, że wzrok nie jest dany raz na zawsze. Jest tysiące chorób, które, niestety, mogą nam nawet w dorosłym życiu, nawet na koniec naszego życia odebrać widzenie. Właśnie o tym mówi kampania "Zachowaj wzrok" – powinniśmy się badać, powinniśmy nawet sami kontrolować wzrok, czy jednakowo widzimy jednym okiem i drugim okiem, dlatego że widzi mózg, a nie nasze oczy – mówi Małgorzata Pacholec, prezes stowarzyszenia Retina AMD Polska.

Kampania edukuje m. in. w zakresie bardzo częstych schorzeń, szczególnie u pacjentów z cukrzycą. – Jest to cukrzycowy obrzęk plamki żółtej, (DME), ale też zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem (AMD). To kolejna choroba, która jest już epidemią, szczególnie u osób po sześćdziesiątce, ale może też dotykać ludzi młodszych. Na te choroby mamy dziś wspaniałe leki, ale jest warunek – że leczenie włączymy wcześniej. „Zachowaj Wzrok” to jest kampania, która ma uratować ludzi przed ślepotą. A ja wiem, co to znaczy – podkreśla Małgorzata Pacholec. – Retina MD Polska to stowarzyszenie, które założyliśmy my, pacjenci, tracący wzrok, po to, żeby siebie wspierać.

Kampania edukacyjna: Kampania "Zachowaj Wzrok" prowadzona przez stowarzyszenie Retina AMD Polska, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej oraz partnera – Roche Polska została nagrodzona podczas konferencji "Wizjonerzy Zdrowia, Reformatorzy 2024" – za edukację pacjentów w zakresie chorób wzroku, zachęcanie do profilaktyki i systematycznych badań okulistycznych, by wcześnie wykryć rozwój takich chorób, jak AMD i DME, prowadzących do utraty wzroku.

- Takie wyróżnienie jest nobilitacją, ale też jest motywacją do dalszego działania. Po to, żeby nieść wsparcie kolegom i koleżankom, które dostają diagnozę, dowiadują się, że ich choroba jest nieuleczalna, że prowadzi do utraty widzenia, do stopniowej lub częściowej jego utraty. Zawsze jest to dla nich wyrok. Wzrok to 80 proc. informacji, które uzyskujemy o świecie. Nie jest „fajnie” nie widzieć. Nasza praca to jest praca indywidualna, z człowiekiem, który często jest zalękniony, przerażony, czasami nie chce nawet żyć

– zauważa Małgorzata Pacholec.

- Pięknie dziękuję za nagrodę tym, którzy zauważyli tę kampanię. Liczę też na to, że ta nagroda poszerzy zasięgi naszej kampanii. I to będzie dla nas kolejna nagroda.