Organizatorzy i partnerzy kampanii społecznej #Odwoluje #Nieblokuje od trzech lat podnoszą temat edukacji w tym zakresie, zarówno wśród pacjentów, jak i środowiska medycznego. W biurze Rzecznika Praw Pacjenta organizatorzy i partnerzy kampanii społecznej #Odwołuje, #Nieblokuje zaprezentowali kompleksowy przewodnik dla przychodni, szpitali i placówek medycznych, zawierający przegląd oraz rekomendacje rozwiązań i narzędzi technologicznych do odwoływania wizyt.
Ideą powstania przewodnika jest ułatwienie placówkom dobrania odpowiednich narzędzi, dzięki którym pacjenci będą mieli możliwość szybkiego i bezproblemowego odwołania wizyty, na którą nie mogą przyjść. Wg szacunków NFZ w samym tylko 2024 roku przepadło ponad 1,3 miliona wizyt, także z powodu problemów, jakie napotykają pacjenci podczas próby zgłoszenia swojej nieobecności.
Skuteczne i przyjazne rozwiązania
"Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt" przygotowany przez: instytucje publiczne, placówki publiczne i prywatne oraz organizacje pacjenckie ma na celu praktyczne i merytoryczne wsparcie placówek medycznych w poprawie sytuacji i wskazanie im prostych, niskokosztowych rozwiązań, które realnie redukują statystyki nieodwołanych wizyt.
– Czas na rzetelną edukację, czas na skuteczne i przyjazne rozwiązania techniczne, czas na solidarność. Powstanie “Przewodnika po narzędziach do odwoływania wizyt” pokazuje, jak ważne jest dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, aby placówki mogły korzystać z dobrych i sprawdzonych wzorców. Te dobre praktyki, dotyczące różnych obszarów systemu ochrony zdrowia, publikujemy na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta. Przewodnik również się tam znajdzie
– zaznacza Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
12 przetestowanych narzędzi
Publikacja zawiera opis 12 sprawdzonych, przetestowanych narzędzi – od przypomnień SMS, dedykowanych adresów e-mail i formularzy na www, po zaawansowane rozwiązania, takie jak integracja z IKP i voiceboty. W przewodniku znalazły się także konkretne przykłady wdrożeń, w placówkach współorganizatorów i partnerów kampanii, wśród których znajdziemy zarówno szpitale publiczne, jak i sieci placówek prywatnych, realizujących usługi POZ.
– Kampania #Odwołuje #Nieblokuje szeroko adresuje problem nieodwołanych wizyt. Jednak, aby całkiem wyeliminować to zjawisko, czeka nas jeszcze bardzo wiele pracy, choć już dziś widzimy zmiany na lepsze. Bardzo duża odpowiedzialność w ułatwianiu pacjentom odwoływania wizyt leży po stronie placówek medycznych, nie mniejsza po stronie pacjentów biorących odpowiedzialność za siebie i innych. Dlatego mam nadzieję, że ci ostatni szczególnie zaangażują się wesprą kolejną, 4. już edycję kampanii, promując jej postulaty
– mówi Stanisław Maćkowiak, przewodniczący Prezydium Rzecznika Praw Pacjenta.
Można to zrobić w każdej placówce
W materiale znajdują się dane z analiz i wdrożeń – m. in. przypadki, gdzie liczba nieodwołanych wizyt spadła nawet o 40 proc, jak w Centrum Medycznym Żelazna czy Warszawskim Centrum Opieki Medycznej “Kopernik”. Dokument podkreśla, że skuteczne narzędzia są dostępne także dla mniejszych placówek – często bezkosztowo.
– Ten przewodnik to nie teoria, ale zestaw skutecznych – wdrożonych i przetestowanych w boju – rozwiązań. W Centrum Medycznym CMP i w placówkach współorganizatorów kampanii redukujemy problem dzięki edukacji, technologii i prostym procedurom. Jestem głęboko przekonany, że można to zrobić w każdej placówce
– mówi Paweł Walicki, prezes Centrum Medycznego CMP, inicjatora i organizatora kampanii #Odwołuje #Nieblokuje.
Dyskusja i postulaty
Premierze “Przewodnika po narzędziach do odwoływania wizyt” w siedzibie Biura Rzecznika Praw Pacjenta towarzyszyło spotkanie z przedstawicielami organizacji pacjenckich. Przeprowadzona w formie warsztatowej dyskusja miała na celu wypracowanie postulatów ze strony pacjentów na potrzeby nadchodzącej, czwartej już edycji kampanii #Odwoluje #Nieblokuje. W spotkaniu wzięli udział członkowie Rad Organizacji Pacjentów przy Ministrze Zdrowia oraz Rzeczniku Praw Pacjenta, którzy zwrócili uwagę na konieczność zwiększenia zaangażowania placówek medycznych w tworzenie przyjaznych dla pacjenta mechanizmów służących odwoływaniu wizyt.
“Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt” można pobrać bezpłatnie ze strony: kampanii #Odwoluje #Nieblokuje https://odwolujenieblokuje.pl/ oraz Dobre praktyki w zakresie odwoływania wizyt