Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) wprowadził od 1 lipca zmiany w programie „Aktywny samorząd", które dotyczą między innymi dodatku na pokrycie kosztów energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratorów tlenu i respiratorów w warunkach domowych. To istotne wsparcie dla osób wentylowanych mechanicznie, dla których stałe używanie takich urządzeń wiąże się ze zwiększonym zużyciem prądu.
Kto może ubiegać się o dodatek?
Wnioski o dofinansowanie w ramach Obszaru E programu „Aktywny samorząd" mogą składać osoby, które korzystają w domu z jednego z następujących świadczeń:
- hospicjum domowe,
- opieka paliatywna,
- pielęgniarska opieka długoterminowa,
- zespół długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie,
- zespół długoterminowej opieki domowej dla dzieci wentylowanych mechanicznie,
- poradnia, ośrodek lub zespół domowego leczenia tlenem.
Dodatkowo z programu mogą korzystać osoby, które używają koncentratora tlenu lub respiratora wypożyczonego lub zakupionego ze środków własnych.
Gdzie i kiedy złożyć wniosek?
Wniosek o dodatek do energii elektrycznej należy złożyć przez internet w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) PFRON pod adresem:
https://sow.pfron.org.pl
System oferuje pomoc w wypełnieniu formularza: instrukcje, infolinię oraz wsparcie mobilnego asystenta. Wnioski będzie można składać od 11 lipca do 31 grudnia. W kolejnych latach terminy będą podawane na stronie PFRON.
Czytaj też:
Tata na urlopie i z dofinansowaniem. Coraz więcej ojców zostaje z dziećmi w domu
Jakie dokumenty są potrzebne
Do wniosku należy dołączyć m. in.:
- orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności,
- zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu (formularz dostępny na stronie PFRON).
Zaświadczenie może być podpisane przez lekarza, pielęgniarkę, fizjoterapeutę lub inną upoważnioną osobę realizującą opiekę długoterminową.
Jaką kwotę dofinansowania można otrzymać?
Dodatek wynosi 100 zł miesięcznie i jest wypłacany w formie refundacji po opłaceniu rachunku za energię elektryczną. Maksymalny okres przyznania dodatku to 6 miesięcy, minimalny 3 miesiące.
Wnioski złożone do 30 lipca mogą obejmować refundację kosztów od stycznia (maksymalnie 6 miesięcy). Po tym terminie refundacja może się rozpocząć od miesiąca następującego po złożeniu wniosku.
Czytaj też:
Miliony osób w Polsce z orzeczeniami. Aktywnych zawodowo tylko ok. 500 tysięcy
Kto może złożyć wniosek i co warto wiedzieć?
Wniosek mogą złożyć:
- osoba pełnoletnia z pełną zdolnością do czynności prawnych – samodzielnie,
- rodzic lub opiekun prawny osoby niepełnoletniej,
- opiekun prawny osoby pełnoletniej, która nie ma zdolności do czynności prawnych,
- pełnomocnik (z odpowiednim upoważnieniem).
Wniosek musi być kompletny i podpisany, inaczej nie zostanie rozpatrzony.
Nie trzeba być bezpośrednim płatnikiem rachunku za prąd – ważne, że w gospodarstwie domowym korzysta się z koncentratora lub respiratora.
Nie trzeba dostarczać rachunków za prąd – potwierdzenie użytkowania urządzenia jest wystarczające.
Dane wpisane do systemu SOW można wykorzystać przy kolejnych wnioskach, co znacznie ułatwia procedurę.
Wsparcie samodzielności i aktywności
Wniosek rozpatruje samorząd powiatowy (MCPR lub PCPR) właściwy dla miejsca zamieszkania. Po pozytywnej decyzji dodatek zostanie przekazany na wskazane konto bankowe.
Głównym celem dodatku do energii elektrycznej jest zwiększenie niezależności oraz poprawa jakości życia osób z niepełnosprawnością, które muszą korzystać z wentylacji domowej. Dzięki wsparciu finansowemu użytkownicy respiratorów i koncentratorów tlenu mogą łatwiej funkcjonować w środowisku domowym, a także zwiększać swoją aktywność społeczną i zawodową.
Czytaj też:
300 zł na wyprawkę szkolną – od 1 lipca rusza nabór wniosków w programie Dobry Start