„Wymagaj jakości” to projekt prowadzony wspólnie przez Rzecznika Prawa Pacjenta Bartłomieja Chmielowca i Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia. Jego celem jest promowanie placówek medycznych spełniających najwyższe standardy jakości
Wymagaj jakości – nagrodzone placówki
Na stronie Rzecznika Praw Pacjenta pojawiła się informacja o pierwszych nagrodzonych podmiotach w ramach projektu „Wymagaj jakości”.
Projekt ten ma na celu podniesienie standardów opieki medycznej w Polsce, promując placówki medyczne, które wyróżniają się szczególną dbałością o jakość świadczonych usług oraz wysokimi standardami opieki nad pacjentem. Dzięki przyznawanym wyróżnieniom, pacjenci mogą świadomie wybierać ośrodki oferujące najlepsze praktyki w opiece zdrowotnej.
Czytaj też:
Prof. Marek Gierlotka: Polscy pacjenci powinni mieć większy dostęp do najnowszych technologii
Pierwsze placówki, które uzyskały wyróżnienie to:
- Wojewódzki Szpital Rehabilitacyjny im. dr. S. Jasińskiego w Zakopanem,
- Centrum Pulmonologii i Torakochirurgii w Bystrej,
- Szpital Specjalistyczny św. Zofii w Warszawie,
- Beskidzkie Centrum Onkologii – Szpital Miejski im. Jana Pawła II w Bielsku-Białej,
- Białostockie Centrum Onkologii im. M. Skłodowskiej-Curie.
Rzecznik zaznacza, że otrzymanie wyróżnienia potwierdza, że szpital zapewnia najwyższy standard usług medycznych, a także profesjonalizm oraz troskę o pacjenta na każdym etapie leczenia. Wyróżnione szpitale nieustannie dbają o jakość świadczonej opieki medycznej, a także komfort i szacunek dla pacjentów.
Założenia programu – pacjent wybiera jakość
Projekt „Wymagaj jakości” to krok w kierunku stawiania na wysoki standard usług. Jak piszą autorzy projektu, „jednym z jego założeń jest zachęcenie pacjentów do świadomego wyboru placówek medycznych, które wyróżniają się dbałością o jakość”.
W ramach projektu przyznawane są szpitalom specjalne wyróżnienia, potwierdzające spełnianie określonych kryteriów jakości świadczonych usług. Dzięki temu pacjenci mogą łatwiej podjąć decyzję o wyborze miejsca leczenia, mając pewność, że wybrana przez nich placówka oferuje usługi na najwyższym poziomie.
Korzyści dla pacjenta, o jakich wspomina Rzecznik Praw Pacjenta to m.in.:
- świadomy wybór – pacjenci mogą wybierać placówki, które zostały wyróżnione za jakość, co daje przekonanie, że otrzymają wysokiej jakości usługi medyczne,
- poprawa standardów – placówki medyczne są motywowane do podnoszenia jakości świadczonych usług, co prowadzić będzie do ogólnej poprawy jakości usług medycznych w całym kraju,
- promocja najlepszych praktyk – dzięki wyróżnieniom pacjenci mają dostęp do informacji o placówkach, które stosują najlepsze praktyki w opiece zdrowo.
Wynagrodzenie za wynik leczenia
O tym, że jakość i efekt usług szpitalnych powinna być podkreślana i nagradzana, mówił także w rozmowie z Newsmed prof. Jarosław J. Fedorowski, prezes Polskiej Federacji Szpitali. Mówiąc o reformie polskiego systemu szpitalnego, podkreślał, że jednym z największych problemów jest brak koordynacji i fragmentaryzacja leczenia. Trzeba działać w kierunku zmniejszenia fragmentaryzacji opieki nad pacjentem, zarówno na terenie szpitala, jak i w ujęciu systemowym.
Czytaj też:
Grają rocka i ratują życie. Prof. Chłosta: Od 10 lat widać, że to działa
– Trzeba doprowadzić do modelu współpracy, w którym podmioty, które będą ze sobą współpracować, będą brać odpowiedzialność za ciągłość leczenia w danej chorobie i za utrzymywanie pacjentów w zdrowiu, będą wynagradzane jako podmioty preferowane. Wynagradzanie odbywałoby się za wynik leczenia, za osiąganą wartość dla pacjentów – przekonywał.
Kluczowa jest odpowiednia koordynacja między poszczególnymi podmiotami. – Jeśli taka organizacja koordynowanej ochrony zdrowia, złożona ze szpitali, AOS-ów, POZ-ów będzie wykonywać w swoim systemie jakiś zabieg, będzie on wykonywany w miejscu organizacji najbardziej bezpiecznym. Organizacja będzie wynagradzana za ten wynik, a pacjent za ten wynik będzie rozliczał daną organizację. To model organizacji utrzymujących ludzi w jak najlepszym zdrowiu – podkreślał.