W środę odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Zdrowia, podczas której rozmawiano o wdrażaniu ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Przepisy zakładają, że jednym z elementów oceny świadczeń ma być obszar konsumencki, czyli dotyczący pacjentów.
Ocena jakości usług medycznych w IKP
Przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia zapowiedzieli, że pacjenci będą mogli oceniać jakość opieki zdrowotnej dzięki ankiecie dostępnej na Internetowym Koncie Pacjenta lub przez infolinię.
To ma być zmiana wobec obecnie funkcjonujących ankiet. Obecna na posiedzeniu komisji prezes Ogólnopolskiej Federacji Onkologicznej Dorota Korycińska stwierdziła, że w tej chwili informacje zbierane dzięki ankietom wypełnianym przez pacjentów to fikcja. Zaznaczyła, że w niektórych szpitalach 97 proc. pacjentów uznało, że jest zachwyconych opieką onkologiczną. – To nas zdziwiło – powiedziała.
– Jesteśmy tym zainteresowani. Ale zależy nam na tym, żeby ocena konsumencka była oceną zewnętrzną, żeby jakość oceniania przed pacjentów nie była oceniana przez szpitale, tylko podmioty zewnętrzne, niezależne – dodała.
Nowa możliwość będzie rozszerzeniem obecnej funkcjonalności w IKP i aplikacji mojeIKP, która pozwala na ocenę poprzez udzielenie odpowiedzi na 5 pytać dotyczących:
- łatwości zapisania się na wizytę
- zaangażowania pracowników rejestracji
- zaangażowania lekarza
- jakości otrzymanej informacji
- prawdopodobieństwa polecenia placówki w przyszłości.
Monitorowanie kosztów i ocena jakości
Przedstawiciele MZ zapowiedzieli też, że prezes NFZ określi stopień spełniania wskaźników jakości w powiązaniu z finansowaniem. Monitorowanie kosztów leczenia ma być przesyłane przez podmioty lecznicze w jednolitym formacie, nad czy pracuje Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, a podobne rozwiązania resort zdrowia planuje w odniesieniu do monitorowania jakości. Ruszą także prace nad standardami akredytacyjnymi dla kolejnych obszarów po szpitalnictwie, czyli dla podstawowej opieki zdrowotnej.
Jakub Adamski z Biura Rzecznika Praw Pacjenta poinformował, że RPP na podstawie zgłoszeń o zdarzeniach niepożądanych przygotuje "dobre praktyki", czyli rekomendacje dla podmiotów leczniczych. Celem jest m.in. zaproponowanie wspólnego języka dotyczącego zdarzeń niepożądanych. Informacje o takich zdarzeniach wpływają dzięki uruchomieniu Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Rzecznik zamierza także opublikować raport otwarcia w związku z wejściem w życie ustawy o jakości.