Prof. Jerzy Szaflik to jeden z najbardziej znanych polskich okulistów, specjalista w dziedzinie leczenia chorób oczu. Jest twórcą Centrum Mikrochirurgii Oka Laser. Stworzył także Bank Tkanek Oka w Warszawie.
Prof. Szaflik ofiarą oszustwa
W ubiegłym roku otrzymał nagrodę specjalną Wizjonerzy Zdrowia 2024 za osiągnięcia w medycynie, za wprowadzanie nowatorskich metod operacyjnych w okulistyce, stworzenie i wieloletnie kierowanie szpitalem okulistycznym w Warszawie, stworzenie banku tkanek oka, jak również za serce dla pacjentów: kierowanie się w swojej pracy zawodowej zawsze dobrem pacjenta.
Wizerunek profesora został niedawno wykorzystany w nieprawdziwych reklamach i zmontowanych materiałach wideo, w których rzekomo miał zachęcać do przyjmowania preparatu, którego nigdy nie polecał swoim pacjentom – pisze „Rzeczpospolita”.
– O tym, że skradziono mój wizerunek i przypisano mi słowa, których nigdy nie wypowiedziałem, dowiedziałem się od pacjenta, który zadzwonił do mnie z pytaniem, czy rzeczywiście wystąpiłem w reklamie. Oczywiście zaprzeczyłem, ale zainteresowałem się sprawą – powiedział okulista w rozmowie z dziennikiem.
Prof. Szaflik ocenił to zdarzenie, jako „perfidne i podłe oszustwo, które może narazić pacjentów na utratę zdrowia”. – Miesiąc niestosowania leków w przypadku niektórych chorób oczu może bowiem doprowadzić do ślepoty lub znacznego ograniczenia widzenia – wyjaśnia.
Sprawa trafiła na policję i do prokuratury. – Niestety nie jestem ani pierwszym, ani zapewne ostatnim lekarzem w ten sposób wykorzystanym, bo proceder oszustwa się rozwija – zaznaczył profesor.
Jego syn także na celowniku oszustów
Oszuści wykorzystali także wizerunek prof. Jacka Szaflika, syna Jerzego, również cenionego okulisty.
„Od jakiegoś czasu w mediach społecznościowych można napotkać reklamy wykorzystujące wizerunki polskich autorytetów różnych dziedzin medycyny. Nagrania te są oszustwem – zarówno wobec konsumentów, zachęcanych w ten sposób do nabycia danego produktu, jak i przedstawionych na nich lekarzy. Nie brali oni bowiem udziału w przedmiotowych kampaniach marketingowych” – napisał prof. Jacek Szaflik.
Specjalista wyjaśnia, że widoczne na reklamach postacie zostały wygenerowane z pomocą sztucznej inteligencji. Chodzi konkretnie o technologię deepfake, która umożliwia przygotowanie nagrania wypowiadającej się osoby na postawie jej wcześniejszych, prawdziwych zdjęć, video czy próbek głosu. Na taką kradzież wizerunku są zatem szczególnie narażone osoby często obecne w mediach.
„W ostatnich dniach, na platformach należących do firmy Meta (Facebook, Instagram), publikowane są tego typu spoty również z moim rzekomym udziałem. Przedstawiają mnie zachęcającego do zakupu preparatu Oculosin, którego stosowanie miałoby jakoby przywracać wzrok. Czuję się zobowiązany oświadczyć, że:
- nie uczestniczyłem w niniejszym nagraniu,
- nie wyrażałem dotąd zgody na promocję żadnego produktu bądź preparatu medycznego moim wizerunkiem i opinią, i nie zamierzam tego robić w przyszłości,
- nieuprawnione użycie wizerunku narusza moje dobra osobiste, w tym dobre imię i autorytet naukowy,
- przedmiotowe reklamy stanowią zagrożenie dla zdrowia odbiorców, nakłaniając ich do zaniechania profesjonalnego leczenia poważnych schorzeń oczu na rzecz przyjmowania suplementu diety”
– wyjaśnia specjalista.
Prof. Skarżyński również na liście
W styczniu pisaliśmy natomiast o tym, że ofiarą oszustwa padł również prof. Henryk Skarżyński, szanowany lekarze, otochirurg i specjalista w otorynolaryngologii, audiologii i foniatrii. Jest dyrektorem Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu oraz twórcą Światowego Centrum Słuchu.
Na jednym z facebookowym profili opublikowano film, który przedstawia nieprawdziwą i fałszywą opinię prof. Henryka Skarżyńskiego na temat pewnego preparatu. „Informujemy, że Pan Profesor nigdy nie uczestniczył w takim nagraniu ani nie wyraził zgody na promowanie takiego preparatu swoją opinią, a tym bardziej wizerunkiem” – napisało wtedy Światowe Centrum Słuchu.
Nagranie z udziałem eksperta zmontowano przy użyciu najnowszych technik podkładania głosu, z udziałem sztucznej inteligencji. Wygenerowano wizerunek prof. Henryka Skarżyńskiego i jego wypowiedź. „Jest to działanie wysoce szkodliwe, gdyż Profesor jest autorytetem dla ogromnej rzeszy pacjentów i medyków” – alarmowało Centrum.
Czytaj też:
Szpital okulistyczny w Warszawie po nowemu Prof. Szaflik: Leczymy na światowym poziomie