Ministerstwo Zdrowia wskazało nowe standardy akredytacyjne dla szpitali

Ministerstwo Zdrowia wskazało nowe standardy akredytacyjne dla szpitali

Dodano: 
Jedzenie w szpitalu
Jedzenie w szpitalu Źródło: Facebook / Jedzenie w Szpitalach
Ministerstwo Zdrowia przedstawiło liczący 235 stron dokument, w którym wskazało, jakie standardy powinien spełniać szpital ubiegający się o akredytację.

Ministerstwo Zdrowia opublikowało dokument, w którym zawarte są wymagania stawiane placówkom szpitalnym w kilkunastu obszarach działalności. Spełnienie wymagań jest niezbędne, aby otrzymać certyfikat akredytacyjny resortu.

Nowe standardy akredytacyjne dla szpitali

Wprowadzona na początku roku ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta zniosła wcześniej ustalone standardy akredytacyjne. Najnowsze, mające obowiązywać przez pięć lat, opracowała Rada Akredytacyjna.

Jak informuje resort zdrowia, mają stanowić „podstawę postępowań o udzielenie, odmowę udzielenia, utrzymanie ważności lub cofnięcie akredytacji”. Aby uzyskać ten certyfikat, szpital zgłasza wniosek do Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, po czym następuje ocena standardów. Jeśli wypadnie pozytywnie, akredytacja zostanie przyznana na cztery lata.

Czytaj też:
Prof. Fedorowski: Szpitale powinny być wynagradzane za wynik leczenia

Nowe standardy dotyczą wniosków o akredytację składanych po 1 stycznia 2024.

Dokument opublikowany w Dzienniku Urzędowym MZ liczy 235 stron. Mowa w nim o wymaganiach jakościowych stawianych szpitalom w takich obszarach jak m.in. ciągłość opieki, prawa i obowiązki pacjenta, diagnostyka, zabiegi, kontrola zakażeń czy poprawa jakości i bezpieczeństwa pacjenta wraz z określeniem wagi poszczególnego standardu.

Standardy akredytacyjne szpitali – kilkanaście obszarów

Jakich standardów wymaga Ministerstwo Zdrowia od szpitali?

  • Ciągłość opieki. Diagnostyka, leczenie i opieka nad pacjentem w trakcie hospitalizacji oraz po wypisie są elementami kompleksowej opieki medycznej – zaznacza MZ
  • Prawa i obowiązki pacjenta. Szpital zapewnia informacje o prawach i obowiązkach pacjenta w sposób zrozumiały i informacja ta jest dostępna w miejscach udzielania świadczeń.
  • Ocena stanu zdrowia pacjenta. Ocena stanu zdrowia pacjenta powinna być kompleksowa, tak by stanowiła podstawę planu opieki, obejmującego działania diagnostyczne, terapeutyczne, pielęgnacyjne i rehabilitacyjne.
  • Diagnostyka, składająca się z trzech elementów: laboratorium, diagnostyka obrazowa i patomorfologia. Wiarygodność wyników badań jest kluczowym elementem poprawnej diagnozy, oceny stanu pacjenta i stanowi podstawę do wyboru lub modyfikacji postępowania diagnostycznoterapeutycznego.
  • Zagrożenie życia. Szpital powinien być przygotowany na obsługę pacjentów w ciężkim stanie zdrowia.
  • Opieka nad pacjentem. Opiekę nad pacjentem należy prowadzić według planu, który określa główne działania, jakie lekarz planuje we współpracy z pielęgniarką, a w uzasadnionych przypadkach także z fizjoterapeutą, farmaceutą, farmaceutą ze specjalnością farmacji klinicznej, psychologiem, dietetykiem lub innym pracownikiem medycznym adekwatnie do potrzeb.
  • Zabiegi i znieczulenie. Należy starannie zaplanować i przeprowadzić przedoperacyjną ocenę stanu pacjenta, w tym ocenę ryzyka zabiegu i znieczulenia; zaplanować rodzaj zabiegu i znieczulenia oraz określić zakres opieki pooperacyjnej.
  • Farmakoterapia. Szpital powinien prowadzić nadzór nad bezpieczeństwem i efektywnością stosowanej farmakoterapii: powinna być stosowana w sposób możliwie racjonalny, zapewniający uzyskanie pozytywnych wyników terapeutycznych i nakierowana na unikanie niepożądanych działań leków.
  • Leczenie żywieniowe. Szpital powinien zapewnić żywienie odpowiednie do potrzeb, stanu zdrowia i wieku pacjentów zgodnie z zasadami higieny i bezpieczeństwa.
  • Prewencja i kontrola zakażeń. Nie można wyeliminować wszystkich infekcji. Jednak wielu można przeciwdziałać poprzez doskonalenie działań profilaktycznych, minimalizowanie ryzyka zakażeń i poprawę bezpieczeństwa pacjentów i personelu.
  • Poprawa jakości i bezpieczeństwa pacjenta. Poprawa jakości i bezpieczeństwa wymaga utworzenia odpowiedniej struktury i wprowadzenia rozwiązań, które będą skutecznie oddziaływać na funkcjonowanie szpitala.
  • Jakość obsługi. Ocena w tym elemencie dotyczy środowiska opieki pacjenta, określanego czasem jako warunki „hotelowe" i obejmuje warunki oczekiwania na przyjęcie do szpitala, niezbędne wyposażenie, czystość, właściwą wentylację sal chorych. Pacjenci powinni mieć zapewnioną możliwość korzystania ze zdrowych i smacznych posiłków, oraz przechowywania swojej żywności.
  • Informacja medyczna. Zarządzanie informacją w szpitalu powinno być efektywne. Służy temu system, który obejmuje: gromadzenie danych, sposoby ich przetwarzania, zarządzanie, udostępnianie, przechowywanie i mechanizmy zapewniające bezpieczeństwo informacji.
  • Jakość zarządzania. Jak wylicza MZ,sprawne i skuteczne zarządzanie wymaga m.in. zaangażowanego przywództwa, spójnej, zrównoważonej strategii rozwoju, dobrej komunikacji między wszystkimi poziomami organizacji, adaptacji, umiejętności szybkiego dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych i wewnętrznych, kultury organizacyjnej, zespołu szkolonych, zaangażowanych i motywowanych pracowników, dostatecznych zasobów wewnętrznych, rozwoju zasobów ludzkich monitorowania i oceny osiągniętych wyników.

Czytaj też:
Krajowa Sieć Onkologiczna. Znamy listę ośrodków monitorujących

Źródło: Ministerstwo Zdrowia