Sztuczna inteligencja w pediatrii – nowatorski projekt na wrocławskiej uczelni

Sztuczna inteligencja w pediatrii – nowatorski projekt na wrocławskiej uczelni

Dodano: 
AI w medycynie
AI w medycynie Źródło: Shutterstock / MUNGKHOOD STUDIO
Doktorat wdrożeniowy dotyczący wykorzystania nowoczesnych technologii wspierających ocenę stanu zdrowia dziecka zdobył dofinansowanie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Spośród 406 projektów znalazł się na piątym miejscu w Polsce.

W konkursie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego można brać udział i aplikować o dofinansowanie tylko raz w roku. Wniosek o doktorat wdrożeniowy został złożony wiosną. Pod koniec lipca otrzymano informację, że projekt dostał wysokie oceny, ale finansowania nie otrzymał. Po złożonym odwołaniu interdyscyplinarny projekt został rozpatrzony ponownie. – Tym razem otrzymał 98 punktów na 100 i z 225 miejsca awansował na piąte – mówi dr Agnieszka Siennicka, promotorka pomocnicza doktoratu wdrożeniowego, prodziekan ds. rozwoju Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.

Czytaj też:
Prof. Marek Gierlotka: Polscy pacjenci powinni mieć większy dostęp do najnowszych technologii

Wsparcie decyzji klinicznych

Projekt uzyskał 4-letnie finansowanie – w sumie ponad 380 tys. zł. W tym czasie realizowany będzie pierwszy etap prac nad aplikacją, w której sztuczna inteligencja (AI) pomoże ocenić stan zdrowia dziecka.

Nadrzędnym celem doktoratu wdrożeniowego jest opracowanie rozwiązania informatycznego, w którym proces oceny stanu zdrowia dziecka będzie miał charakter cyfrowy, co umożliwi kształcenie specjalistów, a co za tym idzie wsparcie ich decyzji klinicznych. Głównym promotorem doktoratu wdrożeniowego jest prof. Leszek Szenborn, kierownik Katedry i Kliniki Pediatrii i Chorób Infekcyjnych UMW.

– W pierwszej kolejności skupimy się na funkcji dydaktycznej, edukującej lekarzy. Wdrożymy zestaw danych do szkolenia, które mogą wspierać mniej doświadczony personel medyczny w procesie oceny stanu zdrowia dzieci – mówi doktorant Adam Łęcki, rezydent w Katedrze i Klinice Pediatrii i Chorób Infekcyjnych UMW. Od strony technologicznej projekt wspiera firma Animativ sp. z o. o., dostawca cyfrowo-medycznych rozwiązań. Opiekunem naukowym doktoratu jest jej przedstawiciel Marcin Kwiatkowski.

Czytaj też:
Prof. Fedorowski: Szpitale powinny być wynagradzane za wynik leczenia

AI ma pomóc pracownikom ochrony zdrowia

Materiał będzie nagrywany we wrocławskiej klinice oraz wałbrzyskim i trzebnickim ośrodku, które mają izby przyjęć i wielu pacjentów. W każdym z tych miejsc nagrywani będą mali pacjenci, co pozwoli stworzyć bazę zróżnicowanych przypadków, które zostaną powiązane z kompletem danych klinicznych oraz informacjami zebranymi podczas wywiadów lekarskich. Aby nie zakłócało to pracy lekarzy, firma wspierająca projekt stworzyła urządzenie do nagrywania małych pacjentów uruchamiane łatwo i sprawnie, a filmy z wizyt lekarskich będą automatycznie zapisywane "w chmurze".– Sztuczna inteligencja nie postawi diagnozy, nie takie będzie zadanie narzędzia, które tworzymy. Aplikacja nie zastąpi również lekarza na izbie przyjęć. Ona ma wyłącznie pomóc pracownikom ochrony zdrowia w podejmowaniu decyzji w obszarze, w którym trudno przekazać wiedzę w klasyczny sposób, ponieważ wymaga doświadczenia – wyjaśnia pomysłodawczyni projektu dr Kamila Ludwikowska z Katedry i Kliniki Pediatrii i Chorób Infekcyjnych UMW.

Kluczowe jest zgromadzenie materiału filmowego, na którym utrwaleni zostaną pacjenci w różnych stanach zdrowia i z różnymi objawami chorób. – Temat tego doktoratu wdrożeniowego jest pionierski, a wykorzystanie sztucznej inteligencji w pediatrii ciekawe, wręcz fascynujące. Chodzi o zastosowanie w praktyce klinicznej pewnego rodzaju nowego pomysłu diagnostycznego – mówi prof. Mirosław Banasik, dyrektor Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. – Sam doktorat wdrożeniowy to niezwykłe połączenie lekarzy i ekspertów z UMW z firmą zewnętrzną, zaufaną i dysponującą doświadczeniem, urządzeniami i ekspertami. To właśnie tworzy wyjątkową możliwości rozwoju nauki i medycyny.