Użytkownicy poczty elektronicznej odbierają podejrzane e-maile, których nadawcą jest rzekomo NFZ.
Nowe oszustwo – tym razem „na NFZ”
Z wiadomości dowiadują się, że zostali wybrani do otrzymania apteczki, opisanej jako „zestaw Medicare Kit”. Jest nawet jej zdjęcie oraz logo Narodowego Funduszu Zdrowia. Treść e-maila jest napisana tak, że jego odbiorca jest przekonany, że trafiła mu się wyjątkowa szansa i nie może jej stracić.
Po kliknięciu linku „Wypełnij ankietę teraz” użytkownik jest przekierowany na stronę internetową, która do złudzenia przypomina witrynę NFZ. Jest tam krótki formularz z pytaniami o dane kontaktowe, adres wysyłki apteczki i dane do karty płatniczej. Przesyłka nie jest bowiem bezpłatna. Kosztuje ponad 8 zł. – To oszustwo oraz próba wyłudzenia danych i pieniędzy – ostrzega Paweł Florek, dyrektor Biura Komunikacji Społecznej i Promocji NFZ.
O czym trzeba pamiętać, aby nie dać się oszukać?
Narodowy Fundusz Zdrowia nie wysyła maili z ofertą apteczki. Nie sprzedaje niczego w internecie i nie żąda żadnych pieniędzy ani danych do płatności.
Nie należy klikać linku, który pojawia się w wiadomościach e-mail z rzekomą ofertą „darmowej apteczki” i nie przekazywać danych w ankiecie – można stracić dane i pieniądze.
W przypadku wątpliwości, należy skontaktować się z NFZ przez bezpłatną i całodobową infolinię 800 190 590. Należy też powiadomić najbliższą jednostkę policji.
Ważne informacje dla pacjentów
W oddziałach wojewódzkich NFZ można:
- uzyskać Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz certyfikat tymczasowo zastępujący EKUZ;
- potwierdzić Profil Zaufany oraz dostaniesz informacje o Internetowym Koncie Pacjenta oraz aplikacji mojeIKP;
- podpisać umowę o dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne;
- zweryfikować ubezpieczenie zdrowotne;
- potwierdzić zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne;
- pozyskać informacje w sprawach związanych z działalnością NFZ, m. in. o leczeniu uzdrowiskowym;
- skorzystać ze stanowisk ds. profilaktyki i promocji zdrowia znajdujących się w siedzibach głównych oddziałów wojewódzkich NFZ.
Na stanowiskach doradcy klientów:
- udzielają informacji o programach profilaktycznych realizowanych przez Fundusz,
- doradzają, jak się zgłosić do programów i wziąć w nich udział.
Na każdym stanowisku dostępny jest także samoobsługowy Kiosk Profilaktyczny. Można tam wykonać najważniejsze pomiary medyczne, a wyniki – omówić z doradcą.