NFZ ostrzega przed oszustami. Można wiele stracić

NFZ ostrzega przed oszustami. Można wiele stracić

Dodano: 
NFZ, zdjęcie ilustracyjne
NFZ, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Newspix.pl / Karol Serewis
Cyberprzestępcy podszywają się pod Narodowy Fundusz Zdrowia. Wysyłają e-maile z ofertą otrzymania dobrze wyposażonej „darmowej apteczki”.

Użytkownicy poczty elektronicznej odbierają podejrzane e-maile, których nadawcą jest rzekomo NFZ.

Nowe oszustwo – tym razem „na NFZ”

Z wiadomości dowiadują się, że zostali wybrani do otrzymania apteczki, opisanej jako „zestaw Medicare Kit”. Jest nawet jej zdjęcie oraz logo Narodowego Funduszu Zdrowia. Treść e-maila jest napisana tak, że jego odbiorca jest przekonany, że trafiła mu się wyjątkowa szansa i nie może jej stracić.

Po kliknięciu linku „Wypełnij ankietę teraz” użytkownik jest przekierowany na stronę internetową, która do złudzenia przypomina witrynę NFZ. Jest tam krótki formularz z pytaniami o dane kontaktowe, adres wysyłki apteczki i dane do karty płatniczej. Przesyłka nie jest bowiem bezpłatna. Kosztuje ponad 8 zł. – To oszustwo oraz próba wyłudzenia danych i pieniędzy – ostrzega Paweł Florek, dyrektor Biura Komunikacji Społecznej i Promocji NFZ.

O czym trzeba pamiętać, aby nie dać się oszukać?

Narodowy Fundusz Zdrowia nie wysyła maili z ofertą apteczki. Nie sprzedaje niczego w internecie i nie żąda żadnych pieniędzy ani danych do płatności.

Nie należy klikać linku, który pojawia się w wiadomościach e-mail z rzekomą ofertą „darmowej apteczki” i nie przekazywać danych w ankiecie – można stracić dane i pieniądze.

W przypadku wątpliwości, należy skontaktować się z NFZ przez bezpłatną i całodobową infolinię 800 190 590. Należy też powiadomić najbliższą jednostkę policji.

Ważne informacje dla pacjentów

W oddziałach wojewódzkich NFZ można:

  • uzyskać Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz certyfikat tymczasowo zastępujący EKUZ;
  • potwierdzić Profil Zaufany oraz dostaniesz informacje o Internetowym Koncie Pacjenta oraz aplikacji mojeIKP;
  • podpisać umowę o dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne;
  • zweryfikować ubezpieczenie zdrowotne;
  • potwierdzić zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne;
  • pozyskać informacje w sprawach związanych z działalnością NFZ, m. in. o leczeniu uzdrowiskowym;
  • skorzystać ze stanowisk ds. profilaktyki i promocji zdrowia znajdujących się w siedzibach głównych oddziałów wojewódzkich NFZ.

Na stanowiskach doradcy klientów:

  • udzielają informacji o programach profilaktycznych realizowanych przez Fundusz,
  • doradzają, jak się zgłosić do programów i wziąć w nich udział.

Na każdym stanowisku dostępny jest także samoobsługowy Kiosk Profilaktyczny. Można tam wykonać najważniejsze pomiary medyczne, a wyniki – omówić z doradcą.