Edukacji zdrowotna. Dlaczego jest niezbędna? Grzesiowski: Namawianie do rezygnacji jest nieetyczne

Edukacji zdrowotna. Dlaczego jest niezbędna? Grzesiowski: Namawianie do rezygnacji jest nieetyczne

Dodano: 
Edukacja
Edukacja Źródło: Unsplash / Annie Spratt
„Edukacja zdrowotna opiera się na faktach i rekomendacjach naukowych. Namawianie do rezygnacji w oparciu o dezinformację jest głęboko nieetyczne”

W ubiegłym tygodniu wystartował nowy rok szkolny, a wraz z nim nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Przedmiot jest nieobowiązkowy, nie będzie oceniany, uczniowie i rodzice mają do 25 września czas, aby zrezygnować z zajęć.

O to, żeby edukacja zdrowotna była obowiązkowa, apelowali lekarze i rozmaite fundacje zajmujące się zdrowiem. Teraz o wadze tego przedmiotu przypomina Główny Inspektorat Sanitarny.

„Zadaniem Państwowej Inspekcji Sanitarnej jest inicjowanie i wspieranie wszelkich inicjatyw zwiększających poziom bezpieczeństwa zdrowotnego społeczeństwa, a taką inicjatywą jest bez wątpienia edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży. Dlatego nie mamy wątpliwości i wspieramy wprowadzenie przedmiotu Edukacja zdrowotna” – zaznacza GIS.

Dlaczego edukacja zdrowotna w szkołach jest niezbędna?

Współczesne wyzwania zdrowotne, takie jak rosnąca liczba chorób cywilizacyjnych, problemy zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, a także potrzeba kształtowania zdrowych nawyków już od najmłodszych lat, sprawiają, że wprowadzenie nowego przedmiotu edukacja zdrowotna do szkół jest krokiem w pełni uzasadnionym i potrzebnym – podkreśla.

GIS zaznacza, że właściwie prowadzona od najmłodszych lat profilaktyka i edukacja zdrowotna:

  • zmniejsza ryzyko otyłości, chorób układu krążenia i cukrzycy typu 2,
  • wspiera rozwój emocjonalny i społeczny dzieci,
  • zmniejsza zachowania ryzykowne, takie jak palenie papierosów, spożywanie alkoholu czy używanie substancji psychoaktywnych,
  • poprawia ogólną jakość życia młodych ludzi i ich rodzin.

Dzieci potrzebują rzetelnej wiedzy, nie tej z internetu

Zgodnie z podstawą programową przygotowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, przedmiot edukacja zdrowotna obejmuje zagadnienia związane z higieną, żywieniem, zdrowiem psychicznym, profilaktyką uzależnień, bezpieczeństwem fizycznym i emocjonalnym oraz podstawową wiedzą o funkcjonowaniu organizmu.

Opiera się na faktach i rekomendacjach naukowych. Ma charakter praktyczny, wspierający dzieci i młodzież w codziennych wyborach dotyczących zdrowia. Uczy bezpiecznego korzystania z nowych technologii: świadome korzystanie z Internetu i mediów społecznościowych, przeciwdziałanie cyberprzemocy, zachowanie równowagi między światem wirtualnym a rzeczywistością. Podkreśla wagę dbałości o środowisko naturalne – rozumienie powiązań między zdrowiem człowieka a kondycją otaczającego go ekosystemu.

Dzieci i młodzież potrzebują wsparcia

GIS zaznacza, że w ostatnich latach obserwujemy niepokojące dane:

  • coraz więcej dzieci zmaga się z zaburzeniami lękowymi i depresją,
  • ponad 20 proc. uczniów szkół podstawowych ma nadwagę lub otyłość,
  • wzrasta liczba przypadków sięgania po substancje psychoaktywne wśród nastolatków.

Przedmiot edukacja zdrowotna ma na celu wczesne rozpoznawanie problemów, budowanie świadomości i wspieranie dzieci oraz ich rodzin w zdrowym rozwoju. Edukacja zdrowotna prowadzona od najmłodszych lat może wpłynąć na długoterminowe nawyki. Inwestycja w edukację zdrowotną dzieci i młodzieży to inwestycja w zdrowsze społeczeństwo w przyszłości. Lepsza wiedza o zdrowiu to:

  • mniej hospitalizacji i obciążeń dla systemu ochrony zdrowia,
  • wyższa jakość życia obywateli,
  • większa świadomość społeczna i odpowiedzialność za własne zdrowie,
  • więcej lat przeżytych w zdrowiu.

Główny Inspektorat Sanitarny wspiera wprowadzenie Edukacji zdrowotnej jako przedmiotu, który może realnie wpłynąć na poprawę stanu zdrowia Polaków. Uważamy, że każde dziecko ma prawo do wiedzy o swoim zdrowiu – bezpiecznie, rzetelnie i w oparciu o aktualne dane naukowe.

– Namawianie rodziców do składania deklaracji rezygnacji z uczestnictwa ich dzieci w tych zajęciach w oparciu o dezinformację na temat podstawy programowej jest głęboko nieetyczne i może przełożyć się na zwiększenie nierówności w zdrowiu, wzrost poczucia niepewności poprzez ograniczony dostęp do wiedzy opartej na dowodach naukowych i obniżenie zaufania do nauczycieli – mówi dr Paweł Grzesiowski, Główny Inspektor Sanitarny.

Czytaj też:
Edukacja zdrowotna. Czy polskie szkoły są przygotowane do nauczania?

Opracował:
Źródło: Główny Inspektor Sanitarny