Pacjent z niepełnosprawnością ruchową uniemożliwiającą korzystanie z transportu publicznego ma prawo do bezpłatnego przewozu transportem sanitarnym (także lotniczym) do najbliższego podmiotu leczniczego realizującego wskazane świadczenia medyczne, tam i z powrotem, jeśli konieczne jest:
- natychmiastowe podjęcie leczenia (stan zdrowia wymaga pilnej interwencji medycznej)
- zachowanie ciągłości leczenia (regularne wizyty w placówce medycznej są niezbędne do dalszego leczenia).
Częściowo odpłatny transport sanitarny
Pacjent, który może się samodzielnie poruszać, ale:
- potrzebuje pomocy innej osoby podczas korzystania z transportu publicznego lub
- wymaga transportu przystosowanego do osób z niepełnosprawnościami
- może otrzymać zlecenie od lekarza na transport sanitarny częściowo odpłatny, dofinansowany przez NFZ w 40 proc. Pokrywa wówczas 60 proc. kosztów przewozu.
Transport częściowo odpłatny przysługuje pacjentom z chorobami:
- krwi i narządów krwiotwórczych
- nowotworowymi
- oczu
- przemiany materii
- psychicznymi i zaburzeń zachowania
- skóry i tkanki podskórnej
- układu krążenia
- układu moczowo-płciowego
- układu nerwowego
- układu oddechowego
- układu ruchu
- układu trawiennego
- układu wydzielania wewnętrznego
- zakaźnymi i pasożytniczymi
- wynikające z urazów i zatruć
- wynikającymi z wad rozwojowych wrodzonych, zniekształceń i aberracji chromosomowych.
Czytaj też:
Profilaktycznie z NFZ. Konsultacje i pomiary
Trzeba mieć zlecenie
Aby skorzystać z transportu, pacjent musi otrzymać zlecenie na transport sanitarny. Dokument ten wystawia:
- lekarz rodzinny (POZ) – gdy pacjent wymaga transportu do specjalisty, na badania diagnostyczne lub rehabilitację
- lekarz specjalista – w przypadku konieczności kontynuacji leczenia w innej placówce
- szpital – w razie potrzeby przewiezienia pacjenta do innego ośrodka medycznego celem kontynuacji leczenia lub po zakończeniu hospitalizacji.
Po otrzymaniu zlecenia organizacją transportu zajmuje się właściwa placówka medyczna.
Planowy transport sanitarny
Planowy transport sanitarny
- dotyczy pacjentów, którzy regularnie muszą dojeżdżać na leczenie,
- zlecenie na transport powinno zostać zgłoszone do odpowiedniej placówki z wyprzedzeniem,
- pacjent otrzymuje informację o dacie i godzinie transportu,
- w ustalonym dniu transport jest realizowany spod wskazanego adresu.
Jeśli lekarz uzna, że pacjent znajduje się w stanie nagłego zagrożenia życia i potrzebuje natychmiastowego transportu do szpitala, może wezwać zespół ratownictwa medycznego.
Jeśli pacjent spełnia kryteria, a mimo to odmówiono mu transportu sanitarnego, może:
- skontaktować się z lekarzem, który wystawił zlecenie – w celu wyjaśnienia sytuacji
- złożyć skargę do oddziału wojewódzkiego NFZ – jeśli pacjent uważa, że odmowa była nieuzasadniona.
Czytaj też:
NFZ o nadwykonaniach z 2024 r. „Zapłaciliśmy za świadczenia nielimitowane i leki”