Rzecznik Praw Pacjenta ma ważne informacje dla powodzian

Rzecznik Praw Pacjenta ma ważne informacje dla powodzian

Dodano: 
Stronie Śląskie, powódź
Stronie Śląskie, powódź Źródło: PAP / Maciej Kulczyński
Osoby mieszkające na terenach zalanych przez powódź cały czas zmagają się ze skutkami tego kataklizmu. Może byś potrzebna pomoc lekarska lub psychologiczna. Rzecznik Praw Pacjenta przypomina najważniejsze informacje.

Fala powodziowa przechodzi obecnie przez tereny Pomorza Zachodniego. Jej siła nie jest już tak niszczycielska jak na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie. Trudna sytuacja na terenach dotkniętych powodzią dotyczy ważnych spraw związanych z ochroną zdrowia. Rzecznik Praw Pacjenta przekazuje najważniejsze informacje przydatne pacjentom z obszarów powodziowych.

Przede wszystkim przypomina, że działa całodobowy i bezpłatny numer 800 190 590 – to specjalna infolinia dla pacjentów, którzy potrzebują informacji na temat miejsc, w których mogą otrzymać pomoc medyczną.

Opieka lekarska na terenach powodziowych

Rzecznik przypomina, że 

  • każdy pacjent z obszaru objętego powodzią, jeśli nie może dostać się do swojego lekarza rodzinnego, ma prawo do wizyty u każdego lekarza POZ w Polsce.
  • pacjenci mogą zgłosić się do każdego POZ w celu uzyskania nie tylko porady, ale też recepty.

Czytaj też:
Mobilna pomoc psychologiczna NFZ dla powodzian. Lista miejsc

Ponadto w szpitalach w Polanicy-Zdrój i w Głuchołazach czekają lekarze, którzy pomogą pacjentom w przypadku braku recepty:

  • Specjalistyczne Centrum Medyczne S.A. w Polanicy-Zdroju, ul. Św. Jana Pawła II 2, tel. 074 862 11 03,
  • Szpital Specjalistyczny MSWIA w Głuchołazach, ul. Karłowicza 40, tel. 507 105 671, oraz 
  • SP ZOZ Głuchołazy, ul. M. C. Skłodowskiej 16, tel. 506 186 520, 77 45 11 210.

W sytuacji zagrożenia zdrowia i życia repetę może wystawić farmaceuta bezpośrednio w aptece. Recepty mogą być wystawione na wszystkie leki poza lekami narkotycznymi i psychotropowymi. Farmaceuci mogą wystawić receptę farmaceutyczną nawet na 120 dni terapii.

Pomoc psychologiczna dla powodzian

Gdzie można znaleźć psychologiczną dla dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych w stanie kryzysu psychicznego? Ważne numery telefonów i adresy mailowe

  • Centrum wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym centrumwsparcia.pl Telefoniczne Centrum Wsparcia 800 70 2222 – linia jest bezpłatna, a pomoc psychologa dostępna jest 24 godziny przez 7 dni w tygodniu. E-mail: [email protected]
  • Centrum wsparcia dla dzieci i młodzieży w kryzysie psychicznym 116111.pl Telefon zaufania 116 111 – linia jest bezpłatna, czynna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. E-mail https://116111.pl/napisz/ Czat https://116111.pl/czatuj/

Pod wyżej wymienionymi numerami można też dowiedzieć się, gdzie stacjonarnie można uzyskać pomoc psychologiczną na terenach dotkniętych powodzią.

Czytaj też:
Minister zdrowia: wszystkie przychodnie działają

Uwaga na niepokojące objawy

RPP ostrzega, że na terenach, gdzie była powódź należy zachować szczególną czujność na niepokojące objawy zdrowotne, które mogą być związane z zanieczyszczeniami niesionymi przez falę powodziową, namnażaniem się bakterii i wirusów na tych terenach.

Dlatego specjaliści apelują, aby zgłosić się po pomoc medyczną, jeśli:

  • pojawia się biegunka, wymioty, podwyższona temperatura i tym podobne objawy zatrucia pokarmowego,
  • doznałeś obrażeń lub masz ranę, która może ulec zakażeniu,
  • masz objawy wysokiej gorączki, silny ból głowy, mocny kaszel, silne zawroty głowy,
  • odczuwasz ból w okolicy serca,
  • chorujesz przewlekle i potrzebujesz leków,
  • zostałeś pogryziony przez zwierzęta,
  • miałeś kontakt ze środkami chemicznymi, odczuwasz pieczenie oczu, trudności w oddychaniu lub podrażnienie skóry.

Czytaj też:
Pulmonolog: W szpitalach coraz więcej osób z zapaleniem płuc

RPP uczula, aby śledzić zalecenia lokalnych władz, a także państwowych, powiatowych i wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych. Należy też uważać na dezinformację – każdą informację sprawdzać w wiarygodnych źródłach!

Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta