Polska Federacja Szpitali reaguje na raport NIK: Chcemy poprawić zaufanie pacjentów

Polska Federacja Szpitali reaguje na raport NIK: Chcemy poprawić zaufanie pacjentów

Dodano: 
Polska Federacja Szpitali i Rzecznik Praw Pacjenta
Polska Federacja Szpitali i Rzecznik Praw Pacjenta Źródło: PFSz.org
Polska Federacja Szpitali w reakcji na raport NIK zapowiada wprowadzenie dobrych praktyk, które przyczynią się do poprawy przestrzegania praw pacjenta w szpitalach oraz podniesienia jakości opieki zdrowotnej w Polsce.

Polska Federacja Szpitali w reakcji na kontrolę Najwyższej Izby Kontroli zapowiada zmiany, które mają poprawić dostęp pacjentów do informacji, polepszyć warunki pobytu w szpitalach oraz zwiększyć poszanowanie ich prywatności i godności.

NIK: naruszano prawa pacjenta w szpitalach

Niedawno ukazał się raport Najwyższej Izby Kontroli dotyczący przestrzegania praw pacjenta w polskich szpitalach. W podsumowaniu zaznaczono, że „stwierdzono przypadki naruszania praw pacjenta we wszystkich badanych obszarach”.

NIK zaznaczyła m.in., że:

  • Najczęściej naruszanym prawem pacjenta było prawo do informacji. Pacjenci aż 65 proc. kontrolowanych szpitali nie mieli pełnego dostępu do wszystkich, wymaganych prawem informacji.
  • Pięć z 18 podmiotów leczniczych objętych kontrolą NIK nie zapewniło pacjentom odpowiednich warunków pobytu w szpitalu.
  • W 35 proc. szpitali pacjenci nie uzyskali pełnej informacji o zabiegach podwyższonego ryzyka, którym mieli zostać poddani.
  • W ponad 33 proc. szpitali monitoring oceny i skuteczności leczenia bólu nie był prowadzony lub dokumentowany w pełni rzetelnie.
  • W ok. 30 proc. kontrolowanych podmiotów pacjenci nie mogli umawiać się na wizyty drogą elektroniczną.

Czytaj też:
Najlepsze placówki medyczne w Polsce w ocenie Rzecznika Praw Pacjenta

Polska Federacja Szpitali reaguje na raport NIK

Na raport NIK postanowiła zareagować Polska Federacja Szpitali. „W związku z wynikami najnowszej kontroli Naczelnej Izby Kontroli (NIK), w której Izba po raz pierwszy podjęła kontrolę poświęconą wyłącznie problematyce przestrzegania praw pacjenta Polska Federacja Szpitali (PFSz), pragnie zaprezentować propozycje dobrych praktyk, które mogą znacznie przyczynić się do poprawy przestrzegania praw pacjentów w szpitalach oraz jakości opieki zdrowotnej w Polsce” – czytamy na stronie PFSz.

Jednym z kluczowych działań, które Polska Federacja Szpitali rozwija w przedmiotowym obszarze, jest projekt Centrum Mediacji i Arbitrażu oraz implementacji rozwiązań Kultury Sprawiedliwego Traktowania / Just Culture. Inicjatywa ta, ma na celu stworzenie dobrowolnej, profesjonalnej platformy do rozwiązywania sporów między pacjentami a podmiotami medycznymi, opierając się na dialogu, zrozumieniu i wzajemnym szacunku. Wierzymy, że mediacja i arbitraż mogą odegrać istotną rolę w minimalizowaniu konfliktów i przyczynieniu się do podniesienia standardów w ochronie praw pacjentów – informuje federacja.

Czytaj też:
Prof. Fedorowski: Szpitale powinny być wynagradzane za wynik leczenia

Wzmocnić zaufanie pacjentów

PFSz zaprasza na spotkania i udział w dyskusjach dotyczących Centrum Mediacji i Arbitrażu.

„Chcemy wspólnie analizować wyniki raportu NIK i określić działania wspierające zmiany, które mogą zostać wdrożone zarówno na poziomie legislacyjnym, jak i organizacyjnym w szpitalach w całym kraju. Wizja PFSz to zrównoważony system opieki zdrowotnej ponad podziałami. Zawiera ona zmiany systemowe, które poprawią dostęp pacjentów do informacji, godnych warunków pobytu w szpitalach oraz poszanowania ich prywatności i godności, a pracownikom szpitali jak najbezpieczniejsze i przyjazne środowisko do sprawowania opieki nad pacjentami" – czytamy w komunikacie.

Czytaj też:
Dr Maria Miszczak-Knecht: Kardiologia dziecięca potrzebuje wsparcia

Polska Federacja Szpitali podkreśla, że aktywnie uczestniczy w projektowaniu tych zmian.

„Współpracując z organizacjami ochrony zdrowia, biurem Rzecznika Praw Pacjenta oraz Ministerstwem Zdrowia, chcemy jako zarządzający i bezpośrednio organizujący opiekę, aby każdy pacjent czuł się bezpieczny i jak najlepiej traktowany” – zaznacza.

Na koniec PFSz wyraża nadzieję, że dzięki podjętym działaniom uda się wzmocnić zaufanie pacjentów do szpitali, innych podmiotów leczniczych oraz całego systemu ochrony zdrowia.