W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się zgłoszony przez Ministerstwo Zdrowia projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. To zapowiadane od dłuższego czasu przepisy mające ograniczać dostępność alkoholu i jego reklamowanie.
Jakie zmiany dotyczące promocji i sprzedaży alkoholu wprowadza?
Alkohol tylko w postaci płynnej
Jedna ze zmian jest reakcją na pojawienie się w ubiegłym roku na ryku tzw. alkotubek, czyli alkoholu sprzedawanego w opakowaniach przypominających te, w których można znaleźć mus dla dzieci. Dlatego „proponowane rozwiązania odnoszą się zarówno do kwestii wyglądu opakowania napoju alkoholowego oraz wyglądu i treści zamieszczanych na nim informacji, jak i do materiału, z którego może być wykonane opakowanie” – zaznacza resort zdrowia.
Po zmianach opakowania do 300 mln będą mogły być wykonane wyłącznie ze szkła lub metalu. Ustawa zabroni też wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna.
Nowe przepisy nałożą na sprzedawców lub podających napoje alkoholowe obowiązek odmowy sprzedaży lub podania napojów alkoholowych osobom, które nie okazały dokumentu potwierdzającego ich wiek.
Zwiększony zakaz promocji i reklamy
Drugą ważną zmianą jest ograniczenie promocji napojów alkoholowych. Za promocję będą uznawane takie działania jak „sprzedaż napojów alkoholowych z zastosowaniem upustów, rabatów, bonifikat, pakietów i programów lojalnościowych, darowizn, nagród, wycieczek, gier losowych, zakładów wzajemnych, wszelkich form użyczeń, transakcji wiązanych, wszelkiego rodzaju talonów i bonów oraz udzielania innych niewymienionych z nazwy korzyści majątkowych lub osobistych dla nabywcy napojów alkoholowych”.
Nowe przepisy mają na celu ujednolicenie możliwości promocji wszystkich napojów alkoholowych przez uzupełnienie generalnej zasady zakazującej promocji napojów alkoholowych o promocję piwa. Zwiększy się też kara za niedozwoloną promocję czy reklamę.
Obecnie przestępstwo to zagrożone jest grzywną w wysokości od 10 tys. do 500 tys. złotych. Ustawa zwiększa minimalną i maksymalną wysokość grzywny od 20 tys. do 750 tys. zł oraz uzupełnia katalogu kar o ograniczenie wolności, z możliwością zastosowania obu kar łącznie.
Wbrew zapowiedziom ustawa nie wprowadza zakazu sprzedaży alkoholu przez Internet.
Czytaj też:
Alarmujące dane. Coraz więcej zwolnień lekarskich z powodu alkoholu
Chronić najmłodszych
MZ wyjaśnia, że projekt ustawy zakłada rozwiązania mające na celu ograniczenie promocji napojów alkoholowych oraz zmniejszenie dostępności alkoholu, a w konsekwencji – zmniejszenie jego wysokiego spożycia.
Projekt ustawy zakłada również ważne rozwiązania na rzecz ochrony bezpieczeństwa konsumentów, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, oraz rozwiązania mające na celu ograniczenie promocji napojów alkoholowych, wychodzące naprzeciw niebezpiecznym praktykom związanym z promocją napojów alkoholowych, przy jednoczesnym zaostrzeniu przepisu karnego penalizującego prowadzenie nielegalnej reklamy lub promocji napojów alkoholowych.
W konsekwencji powyższych przepisów przewidywane jest zmniejszenie wysokiego spożycia alkoholu oraz poprawa bezpieczeństwa konsumentów, ze szczególnym uwzględnieniem najmłodszych – zaznacza resort.
Dokument trafił właśnie do konsultacji publicznych. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2026 r.
Czytaj też:
Alkohol jak papierosy. Pojawią się ostrzeżenia na etykietach