W listopadzie zmieniły się przepisy dotyczące działalności tzw. receptomatów. Nie wszystkie podmioty świadczące te usługi dostosowały się do zmian, dlatego Rzecznik Praw Pacjenta musiał interweniować.
Zmiana przepisów
7 listopada zmieniły się przepisy dotyczące sprzedaży środków odurzających, substancji psychotropowych i preparatów zawierających te środki. Po zmianach wypisanie recepty na niektóre środki możliwe jest dopiero po fizycznym kontakcie z pacjentem. Chodzi o:
- fentanyl,
- morfinę,
- oksykodon,
- konopi ziele innych niż włókniste oraz wyciągi, nalewki farmaceutyczne, a także wszystkie inne wyciągi z konopi innych niż włókniste,
- żywicę konopi.
Obecnie nie jest możliwe przepisanie recepty na powyższe preparaty w drodze teleporady. Osoba wystawiająca receptę ma obowiązek osobistego zbadania pacjenta w celu ustalenia (lub wykluczenia) wskazań do zastosowania danego preparatu. Wyjątkiem są przypadki kontynuacji leczenia określonym preparatem, kiedy osobą wystawiającą receptę jest lekarz udzielający świadczeń opieki zdrowotnej, w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (z wyłączeniem nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej).
Czytaj też:
Bezpieczeństwo lekowe w Polsce. MZ przedstawiło plan, jak je wzmocnić
Kilkadziesiąt naruszeń w sprawie marihuany
Jak zaznacza Rzecznik Praw Pacjenta, „dostosowanie się do powyższych zasad, których nadrzędnych celem jest zapewnienie pacjentom bezpieczeństwa i leczenia zgodnie ze wskazaniami i aktualną wiedzą medyczną, jest obowiązkiem każdego podmiotu wykonującego działalność leczniczą”.
Nie wszystkie podmioty się dostosowały do obowiązujących przepisów. RPP informuje, że wydał 31 decyzji, w których uznał stosowanie praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów przez podmioty lecznicze, oferujące możliwość szybkiego uzyskania recept na leki za pośrednictwem portali internetowych i na podstawie wypełnianych samodzielnie przez pacjentów ankiet on-line.
22 decyzje dotyczyły terapii medyczną marihuaną, a z tych – 12 decyzji dotyczyło niedostosowania się przez podmioty lecznicze do zmienionych w listopadzie przepisów.
Rzecznik Praw Pacjenta nakazał wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości. W razie braku wykonania decyzji Rzecznik Praw Pacjenta nałoży na podmiot leczniczy karę pieniężną do 500 tys. zł. Na jeden podmiotów leczniczych prowadzących sprzedaż online Rzecznik nałożył karę w wysokości 234 tys. zł. Kara została utrzymana w mocy przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.
Czytaj też:
Od stycznia nawet 3 mln pacjentów zapłaci mniej za leki. „Odczują zmianę w porfelach”